راهنمای سفر

تعطیلات نیمه خرداد کجا بریم؟

معرفی ۱۰ مسیر طبیعت‌گردی ویژه خرداد با درجه سختی متفاوت

بعد از تعطیلات نوروز، نیمه خرداد هر سال بیشترین تقاضا برای سفر وجود دارد. این را از آمار تورهای گردشگری برگزارشده در تعطیلات ۱۴ و ۱۵خرداد به خوبی می‌توان فهمید. کوتاه بودن تعطیلات نیمه خرداد نسبت به نوروز، باعث شده حجم سفرها در طول ۳ تا ۴ روز ترافیک بالایی هم در جاده‌ها و هم در مسیرهای گردشگری ایجاد شود. به همین دلیل رزرو هتل و خانه‌های بوم‌گردی باید از خیلی زودتر انجام شود تا بدون جا نمانید.

لاله واژگون زرد

ارتحالیدی کجا بریم؟

اصطلاح «ارتحالیدی» یا «اِرتِهالیدِی» از ترکیبت دو کلمه «ارتحال» و «هالیدی» به وجود آمده که اشاره به تعطیلات چند روزه مرتبط با نیمه خرداد و ارتحال امام خمینی دارد. تعطیلات نیمه خرداد بهترین زمان برای سفرهای بهاری طبیعت‌گردی است. بخش‌هایی از ایران که در نوروز هوای سردی دارند، خردادماه زمان مناسبی برای بازدید آن‌هاست. طبیعت این مناطق در میانه خردادماه میزبان تورهای طبیعت‌گردی و ایرانگردی می‌شود.

لذت طبیعت‌گردی

در ادامه بهترین تورهای مناسب نیمه خرداد که تجربه اجرای اون‌ها را داشتم رو به شما معرفی می‌کنم تا با دید بهتری بتونید سفر ارتحالیدی امسال رو انتخاب کنید. برای دیدن و خوندن گزارش مفصل این برنامه‌ها می‌تونید بر روی لینک هر کدوم کلیک کنید.

نوشته های مشابه

۱-     آبشار پیران در دامنه‌های دالاهو

اولین بار کوهستان دالاهو را در فیلمی به همین نام  دیدم که بهروز وثوقی و فروزان در آن بازی می‌کردند! کوهستانی وحشی و صعب‌العبور که هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم روزی از نزدیک ببینمش. کوه‌های دالاهو در حد فاصل شهرهای کرند غرب و سرپل ذهاب واقع شده و درون خود جاذبه‌های دیدنی زیادی را جا داده است.

رودخانه سیروان

آبشار پیران یا آبشار ریجاب که یکی از بلندترین آبشارهای ایران است در کنار سراب‌های پر از ماهی، از پیچ و خم جاده‌ی کوهستانی زیبا قابل دسترس است. قرارگرفتن آبشار ریجاب در دره اژدها، نمای منحصر به فردی از دیواره‌های بلند و صخره‌های خوش‌فرم به شما می‌دهد. تعطیلات نیمه خرداد فرصت خوبی است تا قبل از گرم‌شدن هوا این آبشار زیبا را ببینید.

آبشار پیران

۲-     شیروان دره سی در دامنه‌های سبلان

در اطراف سبلان یکی از دره‌های جذاب زمین‌شناسی شکل گرفته است که شیروان دره نام دارد. شکل‌گیری این دره در دامنه‌های قله آتشفشانی سبلان در کنار دریاچه آت‌گلی و آبشارهای درون دره، پیمایش آن را از هر نظر جذاب کرده است. زمان لازم برای پیمایش کامل شیروان‌دره‌سی یک روز است اما برخی تورها از میانه‌های دره وارده می‌شوند و پس از چند ساعت پیمایش، از جایی دیگر خارج می‌شوند.

نمای شیروان دره
نمای شیروان‌دره از روی یال شمال شرقی سبلان

۳-     روستای ثبت جهانی اورامان تخت تا پالنگان

بیشتر ما فکر می‌کنیم که کردستان در تابستان بسیار خنک است و بهار سردی دارد. اما بر خلاف تصور، خردادماه آخرین روزهای قابل تحمل برای طبیعت‌گردی در بیشتر مناطق کردستان و کرمانشاه است. هورامان یا اورامان که سال ۲۰۲۱ در لیست آثار جهانی ایران در یونسکو به ثبت رسید، منطقه وسیع و مشترکی میان استان‌های کردستان و کرمانشاه است که معروف‌‌ترین شهر آن یعنی اورامان‌تخت در نیمه خرداد میزبان گردشگران زیادی می‌شود.

اورامان تخت

روستای زیبای پالنگان یا پَلَنگان به صورت پلکانی در دو طرف رودخانه سیروان بنا شده است. دسترسی به این روستا از طریق شهر کامیاران و از طریق جاده کوهستانی و خاکی به طول ۵۰ کیلومتر میسر می‌شود. روستای پلکانی پالنگان شهرت خود را به واسطه عکس‌های توریست‌ها و عکاسان معروف بین‌المللی به دست آورد.

روستای پالنگان

۴-     اسالم به خلخال

ساده‌ترین برنامه را برای شمایی که اهل پیاده‌روی و کوهپیمایی نیستید، معرفی می‌کنم. یک جاده کوهستانی و جنگلی زیبا از اسالم استان گیلان به خلخال استان اردبیل کشیده شده که تماما آسفالت است. عبور از این جاده در فصل بهار و حتی تابستان با چاشنی کباب و چای ذغالی بسیار لذت‌بخش است.

گل های اسالم به خلخال

اما اگر علاقمند به کوهپیمایی هستید و چالش در طبیعت را دوست دارید باید وارد مسیر قدیمی بین این دو شهر شوید. عنوان درست‌تر این برنامه پیمایش جنگل‌های خلخال به اسالم است و شما در یک پیمایش جذاب از بلندی‌های اردبیل به جنگل‌های گیلان می‌رسید. نیمه خرداد شروع فصل پیمایش اسالم به خلخال و یکی از جذاب‌ترین زمان‌ها برای آن است.

جنگل‌نوردی اسالم خلخال

اقامت در کلبه‌های روستایی مشرف بر جنگل و بازدید از آبشار دریابین در میانه‌های راه، از جذابیت‌های جانبی این مسیر طبیعت‌گردی معروف است.

آبشار دریابین

۵-     تنگه گمبیل به بهشت گمشده

با رسیدن به روزهای پایانی بهار، طبیعت زاگرس خشک و گرم می‌شود. با این وجود بخش‌هایی از آن به اوج جذابیت خود می‌رسند مانند تنگه‌هایی که آب درون آن‌ها جاریست. بهشت گمشده یکی از تفرجگاه‌های شمال استان فارس و پاتوق شیرازی‌هاست. اگر پایه برنامه پیمایشی نیمه‌سنگین هستید عبور از بهشت گمشده و پیمایش تا تنگه گَمبیل برایتان جذاب خواهد بود. این برنامه حداقل دو روز طول می‌کشد و کمپ در میانه‌های راه، آن را جذاب‌تر می‌کند. نیمه خرداد آخرین فرصت پیمایش بهاری این مسیر است.

بهشت گمشده فارس

۶-     نئور به سوباتان

یکی دیگر از مسیرهایی که از کوه‌های اردبیل به جنگل‌های گیلان می‌رسه پیمایش معروف نئور به سوباتانه! نئور نام دریاچه‌ای در نزدیکی خلخال استان اردبیل است که ما هر سال تا پای دریاچه را با ماشین می‌رویم و پیمایش یک روزه خود را تا ییلاق سوباتان ادامه می‌دهیم. البته در تابستان و با بازشدن مسیر کوهستانی و آفرودی، امکان پیمایش ماشینی هم وجود دارد که به هیچ عنوان جذابیت پیمایش عادی را ندارد.

نئور به سوباتان

نیمه اول خرداد بهترین زمان برای پیمایش نئور به سوباتان محسوب می‌شود و البته با این توضیح که در تعطیلات نیمه خرداد بسیار شلوغ خواهد شد. به همین دلیل پیداکردن خانه و اتاق برای اقامت در تعطیلات خرداد در سوباتان کار دشواری است و باید از قبل به فکر باشید.

ییلاق سوباتان

۷-     دره دایی الیگودرز

اگرچه لرستان با آبشارهایش معروف است اما من قصد دارم یک دره کم‌نظیر و پرآب را برای این فصل به شما معرفی کنم. دره شاتخت در دامنه‌های قالی‌کوه لرستان هر ساله میزبان عشایر منطقه است و چه لذتی که نمی‌برند از این همه زیبایی! لرهای الیگودرز و دورود به این دره، دره دایی هم می‌گویند و اگر خوش‌شانس باشید و باران بهاری شما را میهمان کند، پیمایش این دره زیباتر از قبل می‌شود. خرداد و اردیبهشت بهترین زمان برای دیدن این دره زیباست.

دره شاتخت لرستان

۸-     آبشار کبودوال تا پارک ملی گلستان

طبیعت استان گلستان در خردادماه یکی از جذاب‌ترین‌های ایران است. از غرب تا شرق جنگل‌های گلستان میزبان آب و هوای ناب بهاری هستند. خردادماه یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از آبشار خزه‌ای کبودوال علی‌آباد کتول است چرا که نه خبری از باران‌های شدید اردیبهشتی است و نه هنوز هوای گرم و شرجی، آزاردهنده شده است.

علاوه بر این، مسیر رسیدن به آبشار که از کنار دریاچه سد زرین‌گل می‌گذرد هم دیدنی است به خصوص در روزهای تعطیل که پاتوق ورزشکاران و دوچرخه‌سواران منطقه می‌شود.

آبشار خزه ای کبودوال

حالا که تا اینجا اومدید و تا این حد به جنگل‌های گلستان نزدیک شدید، حیفه که سری به پارک ملی گلستان نزنید و از جنگل‌نوردی در روزهای آخر بهار سرمست نشید. آبشار آق‌سو، آبشار گلستان و آدام چاغران تا دشت میرزابایلو با حیات وحش کم‌نظیر میزبان شما هستند.

پارک ملی گلستان

۹-     پارک ملی تندوره و کوهستان هزارمسجد

هزارمسجد یکی از عجیب‌ترین کوهستان‌های ایرانه که گفته میشه نامش اشاره به هزار قله اون داره! در صعب‌العبور بودن این منطقه همین بس که دورتادور کوهستان هزارمسجد هیچ راه دسترسی و جاده و شهری وجود نداره. گروه‌های کوهنوردی مشهدی و غیرمشهدی نیمه خردادماه هر سال برنامه‌های متنوعی برای کوهپیمایی در هزارمسجد دارند.

پارک تندوره

کمی آن‌طرف‌تر و در حوالی درگز، بهشت پلنگ‌های ایران یعنی پارک ملی تندوره قرار گرفته که در بهار پر از گل میشه. پوشش گیاهی تندوره در بهار آن‌چنان غنی میشه که هنگام پیاده‌روی در دره‌ها، خود به خود استتار می‌شوید از بس که علفزاها بلندند!

بهار پارک ملی تندوره

۱۰- دریاچه سوها به آبشار لاتون

در لیست برنامه‌هایی که برای نیمه خرداد معرفی کردم، این سومین برنامه پیمایشی است که از اردبیل به گیلان می‌رود. دریاچه سوها در کنار روستایی به همین نام در منطقه‌ای بکر و دیدنی میزبان شماست. ما با ماشین آفرود تا کنار دریاچه سوها آمدیم، صبحانه را اینجا خوردیم و به دل جنگل زدیم.

سوها به لاتون

این برنامه دو روز پیمایش سنگین میانگین روزی ۸ساعت دارد. شب را در کنار دامداران منطقه گذراندیم و صبح‌گاه با نقش‌بستن نور طلایی خورشید بر دیواره‌های بلند کوهستان، از خواب بیدار شدیم.

کلبه عشایری سوها

قشنگی این برنامه اینه که در روز دوم به بالای بلندترین آبشار گیلان یعنی آبشار لاتون می‌رسیم و از مسیری جذاب تا پایین آبشار فرود می‌آییم و در روستای کوته کومه به پایان برنامه می‌رسیم.

آبشار لاتون

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۸ دیدگاه ها

  1. آقا میگم چه جوریه که ما رو فرستادی اینجاها و خودت هیچ کدومشون رو نرفتی بعد سر از دنا درآوردی؟؟؟؟

    1. درووود بر مشکوک‌الدوله
      من اینجاهایی رو که معرفی کردم قبلا رفته بودم و البته این‌ها فقط پیشنهاد بودند و فقط ۱۰تا! قطعا مکان‌های زیاد دیگه‌ای هستند که در تعطیلات خرداد بشه بهشون سفر کرد.
      به دنا هم در پیشنهاد سفر بعدی می‌پردازم 🙂
      نگران نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا