طبیعت گردی

دریاچه زرین گل گلستان

در ابتدای مسیر جنگل کبودوال، کمتر از دو کیلومتر که از کمربندی خارج شوید به دریاچه‌ای بزرگ می‌رسید که تصویری زیبا به شما می‌دهد.

جاده آسفالته کبودوال

اگر از طبیعت‌گردان قدیمی هستید و سال‌ها پیش به دیدن آبشار کبودوال رفته‌اید، قطعا این دریاچه را ندیده‌اید. در اوایل دهه نود شمسی در مسیر رودخانه‌ی زرین گل، ساخت و سازهایی در جریان بود. بله! این دریاچه طبیعی نیست و حاصل احداث یک سد خاکی است.

نمای پانورامای سد کبودوال

دریاچه زرین گل قره سو کجاست؟

برای بازدید از سد خاکی زرین گل باید از گرگان راهی علی‌آباد کتول شده و از آن‌جا به سمت مشهد ادامه مسیر دهید. درست در مسیر خروج از کمربندی شهر، تابلوی آبشار کبودوال را دنبال کنید تا به بالا سر دریاچه برسید.

نوشته های مشابه

رودخانه زرین گل

سد خاکی قره سو با نام‌های زرین‌گل و کبودوال هم شناخته می‌شود. زرین گل، نام رودخانه‌ای است که سد بر روی آن احداث شده است. هم‌چنین نام کانال انحرافی که برای ساخت سد احداث شده را زرین گل گذاشته‌اند و گاهی سد را با این نام می‌شناسند. طول تاج سد کبودوال بیش از ۱۳۳۰ متر است و قرار است که آب رودخانه را برای مصارف کشاورزی ذخیره کند.

تابلوی سد کبودوال
به نظر می‌آید اختلاف نظر بر سر نام این سد زیاد است: سد زرین‌گل، سد قره‌سو، سد کبودوال و …

اگر برای دقایقی ماجرای سدسازی و بلایی که بر سر طبیعت می‌آورند را فراموش کنیم، شکل‌گیری دریاچه سد باعث ایجاد یک اکوسیستم جدید شده است. این اکوسیستم، تنوع زیستی تازه‌ای را به وجود آورده و ترکیب گیاهان و جانوران اطراف سد را متفاوت کرده است.

رودخانه قره سو زرین گل
مسیر رودخانه قره‌سو که مناظر زیبایی بین آبشار و سد ایجاد کرده است

نمای دریاچه واقعا دیدنی است و شما را مجاب می کند که در گوشه ای از جاده توقف کنید و از این نمای زیبا لذت ببرید. از طرفی حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی در کنار دریاچه فرصت پرنده‌نگری را برای عاشقان طبیعت فراهم آورده است.

 

در ابتدای گزارشی که برای آیتم «ایران را بگردیم…» برنامه عصر خانواده شبکه تهیه کردیم، سری هم به دریاچه زرین‌گل کبودوال زدیم.

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا