طبیعت گردی

آبشار خزه‌ای آق سو گلستان

آب سرد و سپید بر روی سنگ‌های خزه‌بسته می‌ریزد و هر قطره به سمتی می‌رود. سنگ‌های زیر آبشار طوری چیده شده‌اند که حرکت آب روی آن، زیباترین اثر هنری را شکل داده‌اند. این ترکیب هنرمندانه و زیبا آبشار خزه‌ای آق‌سو در جنگل‌های گلستان است.

آبشار آق سو گلستان

آبشار آق سو کجاست؟

مسیر دسترسی به آبشار آق سو از طریق جاده گرگان بجنورد و درست قبل از تونل گلستان است. با عبور از تنگه گلو، در حالی که ورودی تونل را می‌بینیم، از زیر پل به سمت شمال جاده آسیایی می‌رویم. ماشین را کنار پل پارک کرده و با یک پیاده‌روی سبک از میان درختان جنگلی و با صدای جریان آب به آبشار آق سو می‌رسیم.

آبشار آق‌سو با ارتفاع تقریبی ۱۵متر، یکی از آبشارهای خزه‌ای زیبای ایران در مرز استان‌های گلستان و خراسان شمالی است. این آبشار در مسیر رودخانه چشمه گلستان و درست قبل از تونل گلستان واقع شده است.

نوشته های مشابه

آبشار آق سو

اگرچه ما در دل پارک ملی گلستان هستیم اما دسترسی عموم مردم به اینجا آزاد است و ورود به این قسمت پارک هیچ مجوزی نمی‌خواهد!

جنگل گلستان

فرم پله‌ای رودخانه به صورت طبیعی ایجاد شده و ما را گام به گام به سمت سرچشمه به پیش می‌برد.

رودخانه چشمه گلستان

مسیر آب به تنگه‌ای باریک با صخره‌های بلند می‌رسد که برای عبور از آن باید وارد رودخانه شد و به آب زد. دیواره‌های بلند و شگفت‌آور این تنگه، ما را به پیش می‌کشاند.

تنگه آق سو

اکنون صدای آب، کرکننده است. جلوه‌ای بسیار زیبا از طبیعت پروردگار…

سرمست آبشار

وجه تسمیه آبشار آق سو

از آن‌جایی که آق سو یک واژه ترکیست، فقط کافیه اون رو به فارسی ترجمه کنیم: «آب سفید» که با دیدن آبشار علت این نام‌گذاری کاملا مشخص شد. آبی که با شدت زیاد روی سنگ‌های زیر آبشار پودر می‌شود به رنگ سفید دیده می‌شود.

آب سفید آق سو

گونه‌های جانوری و گیاهان رودخانه چشمه گلستان

فون و فلور جنگل حاشیه آبشار آق‌سو، متفاوت از اولین پارک ملی ایران نیست. اگر داخل رودخانه گام بر می‌دارید مراقب میزبانان خود باشید! خرچنگ، قورباغه و انواع پروانه‌های خوش‌رنگ در کنار رودخانه به ما خوش‌آمد می‌گویند.

پروانه گلستان

چند ردپای گراز و مرال در کنار رودخانه دیده می‌شود. چند دقیقه بعد در مسیر رسیدن به آبشار، دو خانواده پرجمعیت گراز به دنبال زباله و غذای گردشگران بودند که جلوی ما سبز شدند.

گراز وحشی

آبشار آق سو در تمام فصول سال آب دارد و حتی در فصل کم‌آبی هم، تماشایی است. ترکیب صخره‌های خوش‌فرم خزه‌ای با آب زلال این آبشار، جلوه‌ای دیدنی به آن داده است.

طبیعت آبشار آق سو

حتی سنگ‌های زیر آبشار هم از گزند بی‌فرهنگی و بی‌رحمی ما مردمان در امان نبوده‌اند.طبیعت گردان آبشار آق سو

آب از بالادست آبشار بر روی سنگ‌ها و جلبک‌های رنگین می‌غلتد و به پایین می‌آید. در پای آبشار، فضایی غارمانند ایجاد شده که آب، درون آن جاریست و به نظر می‌آید امتداد دارد اما امکان پیمایش ندارد.

آبشار آب سفید

بازدید از آبشارهای زیبای استان گلستان

استان گلستان آبشارهای بسیار زیبایی را در خود جای داده است. به جز آبشار آق‌سو، آبشار گلستان یا آدام چاغران در دل پارک ملی گلستان، آبشار لُوه، آبشار کبودوال و مجموعه آبشارهای شیرآباد از جمله بهترین آبشارهای منطقه هستند که امکان بازدید از آن‌ها وجود دارد.

آبشار آق سو گلستان

مردم شرق استان گلستان از آق‌سو به عنوان یکی از تفرجگاه‌های خود استفاده می‌کنند. عدم رعایت گردشگران و مسافران عبوری در بعضی قسمت‌های آبشار، متاسفانه نمایی زشت به طبیعت آن داده است.

چشمه گلستان

و با تماشای یک غروب خاطره‌انگیز در مزرعه کُلزا همراه با همسفرانی از جنس طبیعت به پایان این سفر خنک تابستانی می‌رسیم.

غروب مزرعه کلزا

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا