آثار تاریخی

کاروانسرای روستای سه اصفهان

به دعوت یکی از دوستان برای دورهمی شب یلدا سر از این روستا درآوردیم: «سُه» در نزدیکی مورچه‌خورت اصفهان و از دیدن کاروانسرای صفوی آن شگفت‌زده شدیم.

سر در قدیمی روستای سه

روستای سه کجاست؟

روستای سه در دامنه غربی کوه کرکس واقع شده و به همین دلیل روستایی سردسیر و کوهستانی است. سه یکی از روستاهای استان اصفهان محسوب می‌شود. میمه و مورچه‌خورت نزدیک‌ترین شهرها به این روستا هستند.

وجه تسمیه روستای سه اصفهان

نام این روستا «سُه» تلفظ می‌شود و با عدد ۳ فرق دارد. در میان اصفهانی‌ها و نظنزی‌ها، سه به عنوان یک گویش و لهجه اصفهانی شناخته می‌شود. اینطور به نظر می‌آید که کلمه «سه»، تغییر شکل‌یافته کلمه دیگری باشد و در طول زمان به این شکل درآمده باشد.

نوشته های مشابه

روستای سه اصفهان

یک روایت این است که سه از کلمه «سهی» می‌آید به معنای راست و بلند! همان که صفت سرو است و سرو سهی معروف است. و علت آن را به دلیل ارتفاع بالای این منطقه می‌گویند. اینجاست که بیشتر از هر زمان دیگر به گفته دکتر ستوده مبنی بر ساختگی بودن وجه تسمیه‌های امروزی فکر می‌کنم.

روستای قدیمی سه

قلعه و کاروانسرای سه بازمانده از دوران صفوی

کاروانسرای سه را در وسط ده ساخته‌اند که نسبت به جمعیت فعلی روستا، بسیار بزرگ است. از اهالی روستا در مورد قدمت کاروانسرا می‌پرسم که با تعجب آن‌ها مواجه می‌شوم! در نظر آن‌ها این بنا بی‌ارزش‌تر از این‌هاست که بخواهند در موردش فکر کنند.

کاروانسرای سه

با انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت در دوران صفوی، راه‌های متعددی از اصفهان به سمت شمال مورد استفاده قرار می‌گرفت که شامل ۸ مسیر اصلی می‌شده است.

پنجره کاروانسرا به کوه

به احتمال زیاد یکی از این راه‌ها که بیشتر در تابستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است از روستای چاله‌سیاه یا جهادآباد و سپس مورچه‌خورت به سه می‌رسیده و از اینجا به سمت کاشان ادامه داشته است.

برج و باروی کاروانسرای سه

وجود کاروانسرای گز، کاروانسرای مادرشاه، کاروانسرای مورچه‌خورت و کاروانسراهای متعدد در سمت کاشان، این راه ارتباطی را کامل می‌کرده است. متاسفانه اطلاعات کاملی از تاریخچه این کاروانسرا در دسترس نیست.

نمای پشت بام کاروانسرا

حمام پهلوی روستای سه

در گوشه‌ای دیگر از روستا، یک ساختمان متروکه وجود دارد که زمانی حمام سه بوده است. این بنا که بخشی از آن بازسازی شده است از زمان پهلوی اول به جای مانده است.

حمام روستای سه

گشتی در کوچه‌باغ‌های دیدنی سه

در اولین روز زمستان، راهی کوچه‌باغ‌های زیبا و برفی سه می‌شویم. بافت روستا در حال تغییر و تخریب است و تک و توک خانه‌ها و درهای قدیمی را در روستا می‌‌بینیم که آن‌ها هم به حال خود رها شده‌اند.

کوچه باغ‌های برفی

همین گشت کوتاه در این روستای کوچک افسوس دوباره ما را همراه دارد از این گنج‌هایی که داریم و بی‌توجه به آن‌ها هستیم.

بافق قدیم روستای سه

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام و درود محمد جان
    جات خالی چند روزی اصفهان بودم هنگام برگشت از جاده قدیم اصفهان، تابلوی کاروانسرای سُه را دیدم، دوستان آن را ۳ خواندند، با معرفی شما به اطلاعاتم افزوده شد.
    ضمنا سرِ راه کاروانسرای شاه عباسی مادر شاه را دیدم و رفتیم دوری زدیم، انصافا شاهکاره
    ممنون از شما و عرض ارادت

    1. سپاس علی آقای عزیز
      خوشحالم از این بابت 🙂
      کاروانسرای مادر شاه هم واقعا دیدنیه
      فرصت بشه راجع‌بهش می‌نویسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا