طبیعت گردی

آبشار آب ملخ

در شمالی‌ترین قسمت کوهستان دنا، چشمه‌ای خروشان از درون غاری زیبا می‌جوشد و آب فیروزه‌ای رودخانه آب‌ملخ را از روی طاقدیسی به پایین می‌ریزد و نهایتا به رودخانه ماربُر می‌پیوندد. همینجا آبشاری زیبا و مخوف به نام آب‌ملخ تشکیل شده است.

آب ملخ
درخت اققی در نقطه بالای آبشار

آبشار آب ملخ کجاست؟

اگرچه آبشار آ‌ب‌ملخ در محدوده جغرافیایی استان اصفهان قرار گرفته است اما در عمل در منطقه‌ای میان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد و محدوده فرهنگی بختیاری واقع شده است.

دره آب ملخ

برای دسترسی به آبشار آب‌ملخ باید راهی جاده سمیرم به یاسوج شوید.

دره های عمیق زاگرس
عظمت دره را در مقایسه با دو توریستی که در سمت راست تصویر هستند مقایسه کنید

در این جاده کوهستانی، قبل از ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد به روستای چهارراه می‌رسید. بلافاصله بعد از چهارراه و قبل از روستای میمند، یک جاده خاکی در سمت چپ شما را به سمت آب‌ملخ می‌برد. ۷کیلومتر راه خاکی که حدود ۲۰دقیقه زمان نیاز دارد.

نوشته های مشابه

جاده آب‌ملخ

اگر سمت یاسوج و سی‌سخت به بالا می‌آیید، بعد از پل قره،بین دو راهی میمند و بی بی سیدان، تابلوی آبشار آب‌ملخ را می‌بینید.

بازدید از آبشار آب‌ملخ خطرناک است؟

پیش از رفتن به آبشار، از هر کسی که سراغ آدرس آن را می‌گرفتیم به ما تاکید داشت که خیلی مراقب باشید. آب ملخ خطرناک است و کشته زیاد داده است!

واقعیت این است که آب‌ملخ آنقدرها هم خطرناک نبود و تنها در انتهای مسیر بازدید که شما در بالادست آبشار قرار می‌گیرید، شیب زیاد و لغزندگی می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. البته این قسمت با نرده‌های فلزی مسدود شده است.

روستای آب ملخ

آن‌چه باعث نگرانی و تذکرهای بومیان شده، به چند مورد بی‌احتیاطی در سال‌های گذشته برمی‌گردد. این اتفاق آنقدر تلخ بوده که در ذهن مردم منطقه بسیار پررنگ مانده است.

رود آب ملخ

خروش آب چشمه آب‌ملخ از دل کوه

ماشین را در حیاط یکی از خانه‌های اهالی روستای آب‌ملخ پارک کردیم. مسیر از کنار رودخانه و از میان باغات روستاییان می‌گذرد و حدود یک ساعت زمان می‌برد.

باغات میوه آب ملخ

راه آبشار بعد از باغات ابتدای مسیر، به قول روستاییان مالرو و به قول کوهنوردان پاکوب است. کمی ارتفاع می‌گیریم و نمای دره‌ی زیبای «تخت سلیمان» را بهتر می‌بینیم؛ دره‌ای عظیم با رودخانه‌ای پرخروش در میانه آن.

تنگ تخت سلیمان آب ملخ

بعد از عبور از روی پل فلزی در قسمت پایانی مسیر، به سمت دیگر رودخانه می‌سیم و وارد غاری می‌شویم که چشمه اصلی آب‌ملخ است.

مسیر آبشار

حجم آب آنقدر بالاست که باورمان نمی‌شود! گرمای ظهر تابستان کاملا از یاد می‌رود، وارد بهشت شده‌ایم.

آبشار آب ملخ

آیا این آبشار پر از ملخ است؟

پرس و جو از محلی‌ها در مورد علت نام‌گذاری آبشار آب‌ملخ این بود که به علت املاح موجود در آب رودخانه، از آب آن برای مبارزه با ملخ‌ها که آفت محصولات کشاورزی بوده‌اند، استفاده می‌شده است.

آبشار آب ملخ

این نقل قول شاید درست باشد اما من را به یاد نظر دکتر ستوده در مورد عدم اظهارنظر قطعی در مورد وجه تسمیه‌های اینچنینی می‌اندازد.

آبشار آب ملخ

آبشار تخت سلیمان کجاست؟!

آب‌ملخ نام رودخانه‌ای است که اکنون به بازدید آن آمده‌ایم. نام اصلی این آبشار تخت سلیمان است ولی شهرتی کمتر از نام رودخانه دارد. این نام به محل شکل‌گیری آبشار اشاره دارد.

مسیر آب ملخ

قسمت جنوبی رودخانه یک توده سنگ بسیار بزرگ تشکیل شده و عملا روی دره را پوشانده است. این سنگ عظیم مانند پل بزرگی روی رودخانه قرار گرفته است. شما روی «تخت سلیمان» می‌ایستید و آبشار را می‌بینید!

آب ملخ

همین سنگ بزرگ باعث شده که آب رودخانه آب‌ملخ در این قسمت در فاصله‌ای کوتاه ناپدید شود! این یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های آب‌ملخ است. هست ولی نیست…!

رودخانه آب ‌ملخ

آب ملخ از سرچشمه گرفته و با پیوستن به رودخانه ماربره، راهی می‌شود.

پاکسازی طبیعت
پاکسازی مسیر آبشار آب‌ملخ از زباله‌های ریخته‌شده توسط گردشگران بی‌ملاحظه

بهترین زمان بازدید از آبشار آب‌ملخ

با توجه به جاده نامناسب و مسیر دسترسی خطرناک به سرچشمه‌های آب‌ملخ، بهترین زمان بازدید از این آبشار تا قبل از شروع فصل بارندگی و بعد از پایان آن است.

مسیر آب ملخ

از طرفی آفتاب تند و تیز زاگرس در جبهه شمالی قلل دنا باعث می‌شود که بازدید تابستانه از آبشار طاقت‌فرسا باشد. اما خبر خوب اینجاست که یک حوضچه آب سرد در انتهای مسیر منتظر شماست تا حسابی خنک شوید.

سرچشمه آب ملخ

@All Photos taken by Mohammad Gaeini

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا