مشارکت در رویدادها و فعالیت‌های شخصی

دانلود نقشه پراکنش مناطق چهارگانه محیط زیست

سازمان حفاظت محیط زیست چهار دسته‌بندی دارد برای مناطقی که تحت حفاظت قرار گرفته‌اند. این مناطق چهارگانه بسته به درجه اهمیت گیاهی و جانوری تفکیک شده‌اند و هرساله مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

رنگ بندی مناطق چهارگانه

آخرین نقشه کاملی که از مناطق چهارگانه توسط سازمان محیط زیست ایران منتشر شد، مربوط به سال ۱۳۹۰ می‌شود که فایل باکیفیت آن با حجم حدود ۲۶ مگابایت را برای دانلود گذاشتم.

در این نقشه پارک‌های ملی ایران با رنگ صورتی، پناهگاه‌های حیات وحش با رنگ سبز، مناطق حفاظت شده ایران با رنگ زرد و آثار طبیعی ملی ایران با علامت ستاره مشخص شده‌اند.

راهنمای نقشه محیط زیست

نوشته های مشابه

 

واقعیت اینه که پیدا کردن یه نقشه جامع و یکدست از مناطق کار سختی بود. جالب این که روی سایت سازمان محیط زیست تنها فایل جی‌پی‌اس مناطق با فرمت گوگل‌ارث بود. مزیت این نقشه این است که علاوه بر مناطق چهارگانه، لیست مناطق شکارممنوع را هم در خود جای داده است که با رنگ نارنجی مشخص شده‌اند.

لیست مناطق حفاظت شده

پیش از انتشار این نقشه، دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۵ اطلس مناطق حفاظت شده ایران را منتشر کرد. متاسفانه بعد از سال ۹۰ آپدیت جدیدی از طرف سازمان محیط زیست منتشر نشده است.

تعداد پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده ایران

آخرین اطلاعاتی که توسط سازمان محیط زیست ایران در ارتباط با مناطق تحت حفاظت آن منتشر شده است مربوط به سال ۱۳۹۶ می‌شود که طبق داده‌های آن ۳۰ پارک ملی، ۴۵ پناهگاه حیات وحش، ۳۷ اثر طبیعی ملی و ۱۷۰ منطقه حفاظت شده در ایران وجود دارد.

فایل کامل لیست جدیدترین مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی ایران را هم برای دانلود گذاشتم.

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۸ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا