طبیعت گردی

غار یخ مراد و یخی که مراد می‌دهد!

در یک روز سرد زمستانی راهی کوهستان البرز می‌شویم تا نمایشگاه کریستال‌ها و بلورهای یخی را در میان یک دالان صخره‌ای به تماشا بنشینیم. به غار یخ‌مراد خوش آمدید!

غار یخ مراد

غار یخ مراد کجاست؟

مسیر دسترسی به غار زیبای یخ‌مراد از طریق جاده چالوس است. با عبور از سه‌ٰراهی شهرستانک و نسا‌ء به گچسر می‌رسید. در نتیجه یخ‌مراد یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی استان البرز محسوب می‌شود.

روستای کهنه ده جاده چالوس

بعد از رسیدن به شهر گچسر، از طریق سه‌راهی گچسر آزادبر به سمت غرب تغییر مسیر دهید. دهانه غار یخ‌مراد در نزدیکی روستای کهنه‌ده و نرسیده به آزادبر در دامنه کوه دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

مسیر غار یخ مراد

بعد از کهنه‌ده و عبور از پل رودخانه در جاده آسفالته که با نام پل آزادبر شناخته می‌شود، به یک فرعی خاکی در سمت چپ می‌رسید. دسترسی به دهانه غار از طریق یک جاده خاکی ۴۰۰متری امکان‌پذیر است.

وجه تسمیه غار یخ مراد

دمای پایین فضای غار باعث می‌شده که آب درون غار به شکل بلورهای یخ دربیاید و تا همین چند سال پیش این یخ‌ها دائمی بوده‌اند. اما داستان نام‌گذاری این غار جالب است و روایت همیشگی وجه تسمیه‌ها را تداعی می‌کند.

استالاکتیت یخی
استالاکتیت یخی غار

این‌گونه نقل می‌شود که مردم اعتقاد داشته‌اند که یخ درون این غار شفا می‌دهد و مراددهنده است! از این رو به غار یخ‌مراد معروف شده است.

دریاچه یخ غار

پیمایش غار یخی جاده چالوس

ورودی غار بهسازی شده است و دسترسی به آن ساده است. غار سه شاخه می‌شود که تنها فرعی سمت چپ قابل پیمایش است و البته زیبایی‌های غار هم در همین بخش است.

دهانه غار یخ مراد

سرمای زمستان به هیچ آبی درون غار رحم نکرده است و همه‌چیز یخ زده است.

استالاکتیت یخی

به همین دلیل از همان ابتدا که وارد غار می‌شویم باید مراقب باشیم و شش‌دنگ حواسمون رو جمع کنیم که پایمان را کجا می‌گذاریم.

چاه یخ مراد

بهترین فصل غار یخ مراد

همانطور که از نام غار مشخص است بهترین زمان برای بازدید، وقتی است که بلورهای یخ درون غار شکل گرفته باشند و هنوز آب هم نشده باشند.

زمستان غار یخ مراد

بر این اساس شروع سرما در نیمه دوم سال به خصوص از آذرماه تا نیمه‌های فصل بهار، بهترین زمان برای دیدن استوانه‌های یخی غار یخ‌مراد است.

گردشگران یخ مراد

اوج تشکیل استالاگمیت و استالاکتیت‌های یخی در غار یخ مراد از نیمه بهمن‌ماه تا نیمه فرودین‌ماه است.

قندیل های یخ مراد

علت سرمای غیرطبیعی درون غار یخ‌مراد

بر خلاف سایر غارهایی که تا به امروز دیده‌ام، هوای درون غار یخ‌مراد سردتر از بیرون آن است و این خیلی عجیبه! طبق نظر مصطفی سلاحی در کتاب غارهای ایران، علت این دمای هوای پایین داخل غار اختلاف فشار بین فضای بیرون و درون غار است که از طریق منافذ زیاد غار ایجاد شده است.

یخ غار یخ مراد

علت وجود این منافذ زیاد، جنس کانی‌های غار یخ‌مراد است و دلیل دیگر احتمالا ارتفاع زیاد یخ‌مراد از سطح دریای آزاد است که عددی حدود ۲۵۰۰متر دارد.

ورودی غار یخ مراد

بازدید یک روزه از غار یخ‌مراد

پیمایش غار یخ‌مراد در دسته برنامه‌های یک‌روزه طبیعت‌گردی اطراف تهران محسوب می‌شود که علاوه بر غارنوردی، روستاگردی و جاذبه‌های جانبی زیادی می‌توان به آن اضافه کرد.

غارنوردان یخ مراد

عبور رودخانه دائمی آزادبر از کنار کهنه‌ده با نمای باغات روستا که به دامنه‌های برفی می‌ٰرسد، یک منظره زمستانی کامل است.

روستای آزادبر

پیشنهاد می‌کنم این برنامه یک روزه را با بازدید از کاخ رضاشاهی گچسر در نزدیکی سه‌راهی آزادبر کامل کنید. در مسیر رسیدن به غار یخ‌مراد از باغ لاله‌های گچسر هم عبور می‌کنید که در اوایل اردیبهشت دیدنی می‌شود.

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا