طبیعت گردی

صعود جبهه شمالی قله دماوند – راهنمای کامل

جزئیات مسیر و نکات صعود انفرادی یا گروهی

یکی از مسیرهای اصلی چهارگانه صعود به قله آتشفشانی دماوند و در عین حال یکی از زیباترین آن‌ها، جبهه شمالی است.

کوهنوردان ناندل

مسیر دسترسی به ناندل در یال شمالی دماوند

از تهران که به سمت آمل می‌روی، در یکی از مسیرهای دسترسی به شمال کشور قرار میگیری که به جاده هراز معروف است. برای صعود به قله دماوند از جبهه شمالی و مسیر شمال شرقی، مقصدِ خودروی شما روستای ناندل در استان مازندران خواهد بود.

دامنه شمالی دماوند

در این مسیر از کنار آبشار زیبای شاهان دشت و قلعه تاریخی بالای آن رد می‌شوید و پس از عبور از پُلور، گَزَنَک، تونل وانا، بائیجان و پاسگاه آن در سمت چپ جاده، دیگه باید حواستون رو جمع کنید تا خروجی روستای ناندل رو رد نکنید.

نوشته های مشابه

پناهگاه شمالی دماوند

بعد از پاسگاه بایجان و عبور از ۲ تونل (تونل شماره ۹ یا تونل نورانی  و تونل شماره ۸ یا تونل آیو در جاده هراز)، در سمت چپ خروجی دلارستاق و روستای ناندل با تابلو مشخص شده است.

تابلوی ناندل جاده هراز

جاده خاکی و نه چندان هموار، ۱۶کیلومتر تا روستای حاجی‌دِلا، ۱۸کیلومتر تا میان‌ده و ۱۹کیلومتر تا ناندل فاصله دارد. جالب این که فاصله‌های روی نقشه با کیلومتر شمار ما مطابقت نداشت!

اطلاعات تماس خانه کوهنورد ناندل جهت شب مانی

ناندل یک خانه کوهنورد دارد که زیر نظر فدراسیون و توسط آقای صالحی مدیریت می‌شود. به جهت تطبیق بهتر شرایط بدن با ارتفاع بالای منطقه، پیشنهاد می‌شود حداقل یک شب در ناندل بخوابید.

شمال آتشفشان دماوند

تلفن خانه کوهنورد ناندل ۰۱۱۴۳۳۳۶۰۳۲ و ۰۱۱۴۳۳۳۶۱۱۵ و تلفن همراه آقای صالحی ۰۹۱۱۹۲۰۱۲۲۳ است. اقامت هر نفر در خانه کوهنورد ناندل شبی ۳۰ تا ۴۰هزار تومان بسته به تعداد نفرات اعلام شد. (آپدیت تیرماه ۱۴۰۰)

راهنمای صعود به قله دماوند از جبهه شمالی

مبدا صعود از جبهه شمال محلی به نام سنگ بزرگ (کَتوپَل) در انتهای دشت ناندل است که حدود ۵کیلومتر با روستا فاصله دارد.

سنگ بزرگ دماوند
سنگ بزرگ در ابتدای مسیر شمالی صعود به دماوند

برای صرفه‌جویی در وقت و البته صعود بهینه‌تر می‌توان از ناندل تا سنگ بزرگ را با نیسان‌های کرایه‌ای رفت. هزینه نیسان تا سنگ بزرگ ۴۵۰ تا ۵۰۰هزار تومان خواهد بود. (آپدیت مردادماه ۱۴۰۱)

نیسان سواری ناندل
بازهم نیسان‌سواری در دامان دماوند و شروع لحظاتی پر از اشتیاق در آغوش کشیدن

سنگ بزرگ در ارتفاع ۲۹۲۲متری از سطح دریای آزاد، شروع حرکت است و قرار است به ارتفاع ۵۶۰۱متری برسیم.

اقیانوس ابر دماوند

کمبود منابع آب، مهمترین چالش جبهه شمالی دماوند

کمبود آب یا بهتره بگم بی‌آبی در جبهه شمالی، مهمترین مشکل برای صعود قله است. به همین دلیل مجبور بودیم آب موردنیاز برای دو روز آینده رو همراه ببریم که این موضوع باعث سنگینی بیش از اندازه کوله‌ها شد.

کوهنوردان ایرانی

با وجود کوله‌های سنگین اما هر بار که نگاه به دیو سپید می‌انداختیم، انرژی مضاعفی می‌گرفتیم و گام‌ها استوارتر می‌شد. فراموش نکنید که قبل از هرگونه برنامه‌ریزی، وضعیت هوای قله دماوند در ارتفاعات مختلف را چک کنید که از اوجب واجبات است.

امکان کرایه قاطر و حمل بار

در جبهه‌ی شمالی به مانند مسیر شمال شرقی امکان کرایه قاطر برای حمل کوله‌ها وجود دارد که کمک بزرگی به کوهنوردان صعودکننده است. قاطرها بار شما را از سنگ بزرگ تا پناهگاه ۴۰۰۰متری حمل می‌کنند.

حمل بار کوهنوردان دماوند

البته استفاده از قاطر در جبهه شمالی به گستردگی مسیر جنوبی نیست و قاطرها همیشه در دسترس نیستند. اگر تصمیم به استفاده از قاطر دارید بهتر است از درون روستا و قبل از رسیدن به سنگ بزرگ، هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

جانپناه‌های ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ دماوند شمالی

پناهگاه اول مسیر شمالی در ارتفاع ۴۰۱۰متری ساخته شده است و به همین دلیل به جانپناه ۴۰۰۰متری نیز معروف است. این جانپناه در بهترین حالت شاید ۲۰ نفر گنجایش داشته باشد.

جانپناه ۴۰۰۰ دماوند

جانپناه دوم مسیر شمالی دماوند معروف به پناهگاه ۵۰۰۰، در ارتفاع ۴۶۶۰متری برپا شده است. ظرفیت این جانپناه هم نهایتا ۲۰نفر است.

جانپناه 5000 دماوند

در این عکس که از درون جانپناه ۵۰۰۰ شمالی دماوند گرفتم، انواع دست‌نوشته‌ها و آرم و علائم و تبلیغات مشخص است. گویا وندالیسم در کوهستان پایانی ندارد.

وندالیسم در کوهستان

عبور از کنار یخچال‌های دائمی در صعود جبهه شمالی دماوند چیز عجیبی نیست و ما هم آمادگی آن را داشتیم اما همیشه آن چند قدم آخر زیر قله لذت‌بخش و در عین حال دردناک است! جسم تنبلی می‌کند و روح پرواز می‌کشد.

پای قله دماوند
تنها چند گام پیش از رسیدن به قله

اولین گام بر روی قله و شادی وصف‌نشدنی صعود پس از ساعت‌ها تلاش گروهی…

فتح دماوند

۱۲نفر از تیم ۱۴نفره ما موفق شدند گام بر بام ایران بگذارند که این موضوع شادی فتح قله را چندین برابر کرد.

فاتحین قله دماوند

بر روی قله، نمای دشت و دریاچه لار به خوبی دیده می‌شود. واضح است که آن نما به سمت جبهه غربی آتشفشان دماوند است.

عکس یادگاری قله

به نظرم امسال فوران گوگرد در تپه گوگردی شدت بیشتری داشت و در شمال قله کاملا حس می‌شد. (گزارش سال ۱۳۸۹)

تپه گوگردی از جبهه شمالی

چند نمای متفاوت از آتشفشان دماوند

حالا که تا اینجا با صعود ما همراه بودید، شما را دعوت می‌کنم به تماشای چند نمای پانورامای متفاوت از جبهه شمالی دماوند.

کمپ شمالی دماوند
نمای طلوع خورشید در ارتفاع ۴۰۱۰ متری دماوند در پناهگاه اول جبهه شمالی.

 

پانورامای کاسه قله
نمای پانورامای دهانه آتشفشان دماوند از ورودی جبهه شمالی

 

نمای کامل آتشفشان دماوند
منفردبودن قله دماوند در این نمای کامل، مشخص است

صعود به دماوند برای اولین بار

قبول مسئولیت تیم صعود به قله دماوند برای گروهی که بیشتر نفرات آن اولین باری بود که به قله دماوند و یا ارتفاعی مانند آن صعود می‌کردند استرس زیادی برام به‌وجود آورده بود. (معمولا پیشنهاد می‌شود که اولین صعود به دماوند از جبهه جنوبی انجام شود چرا که هم امکانات بیشتری وجود دارد و هم سختی کمتری دارد.)

پناهگاه شمالی دماوند
جانپناه ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ جبهه شمالی دماوند در یک قاب

اگر چه صعود به دماوند برای چنین تیمی به تنهایی چالش داشت اما صعود از مسیر شمالی، سنگینی کار رو بیشتر کرده بود.

شب مانی دماوند

تقریبا ۱۰روز پیش از شروع صعود، برنامه‌ریزی و هماهنگی رو شروع کردم و تا حد امکان سعی کردم از تجربه دوستان قدیم و جدید استفاده کنم. برام مهم بود که برنامه با موفقیت انجام بشه و نتیجه زحمات دوستانم در طول ۲ماه گذشته که صعودهای آمادگی متعددی اجرا کرده بودند، به ثمر بشینه.

گروه کوهنوردی البرز قم

باز هم خدا رو شکر می‌کنم که بیشترین آسیب و زیان برای من بود و نه همنوردای عزیزم! بعد از صعود رفتیم داخل مسجد برای خوردن ناهار که کفش کوهم رو جلوی مسجد ناندل دزدیدند. بدرود اسکارپای همیشه همراه من!

برگزاری جشن صعود به قله دماوند

بعد از صعود به قله علم‌کوه و قله سبلان، صعود دماوند هم با موفقیت انجام شد. جشن صعود به ۵ قله بالای ۴۰۰۰ متری که در واقع جشن همت و اراده البرزی‌ها بود به کیک مخصوص، که البته یک مناسبت دیگر هم داشت و اون تولد محمد نادعلی نسب بود.

کیک جشن صعود دماوند
تصویر جبهه شمالی دماوند روی کیک تولد

تشکر از عرفان فکری عزیز برای راهنمایی‌های مفید (به خصوص در مورد وضعیت آب منطقه) و افسوس که شانس همراهی چند تن از دوستان عزیزم را در آخرین روزها و لحظات پیش از برنامه از دست دادم:

میثم خضری، هدی ارژنگ، حسین بیک‌زاده، سمانه آسایی، مهدی افتخاری، علی‌رضا کمالی، حامد رزاقی، مهری امینی، مهدی جوشقانی و آرش نقافی دوست داشتنی که تا آخرین لحظات چشم امید به دیدنش داشتم.

قله آتشفشانی دماوند

در این صعود جای خالی همراهان سال‌های پیش دماوند رو هم حس کردم: محمد وحیدشاد، خورشید جندابلو، محمود مدادی، خانم تاجیک، علی مومن‌زاده (همراهان مسیر جنوبی)

محمد شاکری، فروغ نجاتی‌نژاد، ولی سلیمانی، مژگان یوسف‌پور، علی زرین‌آباد، رضا حبیب‌نیا، مصطفی مثنوی، رضا سوادکوهی و سعید علی‌محمدی (همنوردان مسیر غربی)

کوهنوردی

امسال سومین سال پیاپی بود که دماوند پرشکوه مرا به آغوش خود پذیرفت اما عطش دیدار و حضور در دامان نماد زیبای ایران‌زمین هنوز با من همراهه.

جبهه شمالی دماوند
باز هم فرصت کم بود و نتونستم طواف قله رو اجرا کنم. باز هم خواهم آمد ای زیبای باشکوه.

این فیلم رو چند سال پیش یکی از دوستان فرستاد که متاسفانه اسمش رو یادم نمیاد. حس و حال عجیبی داره که هر بار دیدنش منو منقلب می‌کنه.

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام عالی بود ،بسیار مفید و زیبا،دست شما درد نکند که اطلاعاتی که به زحمت به دست آمده را در اختیار دوستداران کوه و کوهنوردی قرار می دهید،آرزوی توفق براتون دارم

    1. درووود بر شما
      سپاس از لطف شما
      واقعا امیدوارم کمک‌کننده بوده باشه و از صعودتون لذت ببرید.
      برقرار باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا