طبیعت گردی

صعود به قله دماوند از جبهه غربی

با نمایی از دشت و دریاچه سد لار

اگر چه صعود به قله دماوند از یال غربی، به سادگی جبهه جنوبی نیست اما کوهنوردی در سایه‌ی کوه عظیم دماوند همراه با نمای دشت لار و دریاچه سد لار، از دشواری صعود کم می‌کند.

قله دماوند

راهنمای صعود به قله دماوند از جبهه غربی

برای صعود دماوند از مسیر غربی، در جاده هراز به طرف پُلور خارج شدیم. قبل از پلور، با دیدن آبشار شاهان‌دشت، خاطرات آن برنامه را مرور می‌کنید و با عبور از تونل وانا به نقش‌برجسته شکل شاه اشاره می‌کنم که خیلی ناشناخته در پشت تونل جا خوش کرده است. مجسمه کوهنورد در خروجی پلور، اولین نشانه‌های دیدار را به ما نشان می‌دهد: «میعادگاه عاشقان دماوند از این طرف!»

مجسه کوهنورد پلور
مجسمه کوهنورد بر سر خروجی پلور نصب شده است

در قرارگاه فدراسیون کوهنوردی توقف می‌کنیم و برای رفتن به سمت جبهه غربی، نیسان کرایه می‌کنیم. اگر با ماشین دو دیفرانسیل هستید، از پلور به سمت سد لار پس از حدود ۱۰ کیلومتر در سمت راست بر روی تابلویی که به سختی خوانده می‌شود نوشته شده «به سمت پناهگاه سیمرغ».

قرارگاه فدراسیون کوهنوردی پلور
قرارگاه فدراسیون کوهنوردی در پلور

این جاده خاکی و بسیار ناهموار است و با نیسان و مینی‌بوس‌های بنز قدیمی می‌توان از آن گذر کرد. کمتر از یک ساعت و نیم بعد به پارکینگ انتهای مسیر رسیدیم. پس از رسیدن به پارکینگ، از دامنه‌های غربی دماوند حرکت خود را شروع می‌کنیم.

نوشته های مشابه

پارکینگ مسیر غربی

زمان بندی صعود جبهه غربی دماوند

از پارکینگ تا پناهگاه سیمرغ ۳-۴ ساعت کوله‌کشی خواهید داشت. در یال غربی قاطری برای حمل کوله‌ها تا پناهگاه وجود ندارد.

مسیر غربی دماوند
بام ایران قدم‌های استوار می‌طلبد.

طبق زمان‌بندی قبلی و در حالی که هنوز هوا روشن است به پناهگاه غربی دماوند که سیمرغ نام دارد، می‌رسیم و چه نام زیبایی… سیمرغ!

ساختمان جانپناه سیمرغ

پناهگاه سیمرغ در ۲ طبقه ساخته شده و گنجایش ۳۰-۴۰ نفر را دارد. به دلیل ظرفیت کم پناهگاه، همراه داشتن چادر برای صعود یال غربی قله دماوند یک ضرورت است.

 پناهگاه سیمرغ

از پناهگاه تا قله ۶-۹ ساعت زمان نیاز است که با توجه به شرایط تیم صعودکننده و هم چنین شیب زیاد مسیر که در ارتفاع بالای ۵۰۰۰ به خوبی احساس می‌شود، متغیر خواهد بود.

دهانه آتشفشان دماوند
نمای پانوراما از دهانه آتشفشان دماوند

صعود از دشت لار تا قله دماوند

مانند صعود سال گذشته به جبهه شمالیِ دماوند زیبا، در شبی مهتابی و در نیمه‌های شب حدود ساعت۳ حرکت خود را از پناهگاه به سمت قله شروع می‌کنیم. کوله‌های سنگین جای خود را به کوله‌های حمله داده‌اند و این خبر خوبی برای ماست.

طلوع خورشید در جبهه غربی دماوند

ماهِ نیمه شعبان بر فراز دشت لار و دریاچه سد لار می‌تابد و انرژی ما را دوچندان می‌کند. کم‌کم خورشید سر و کله‌اش پیدا می‌شود و سایه عظیم دماوند را بر پهنه‌ی دشت لار می‌اندازد. حجم سایه این کوه افسانه‌ای بر روی دشت شگفت‌انگیز است.

سایه دماوند بر دشت لار

و در نهایت ۹نفر از اعضای تیم ۱۳نفره گروه کوهنوردی البرز، با فاصله زمانی ۴۰دقیقه ای موفق به صعود به قله دماوند می‌شوند.

گروه کوهنوردی البرز قم

لاشه گوسفند و گرگ، نمادهای جدید قله دماوند

کوهنوردانی که به قله دماوند صعود می‌کنند سال‌هاست که لاشه گرگ و گوسفندانی را بر دیواره قله می‌بینند.

لاشه گرگ یخ زده

گفته می‌شود که این حیوانات راه را گم کرده بودند و اینجا یخ‌زدند و ماندگار شدند! هر چه که باشد این روزها نماد قله هستند و پای ثابت عکس‌های یادگاری فاتحان دماوند.

محمد گائینی
به یاد اتفاقات خرداد۸۸

در دهانه آتشفشان دماوند، دریاچه یخ‌زده‌ای شکل گرفته است. در یکی از صعودها دیدم که یخ بخشی از دریاچه باز شده بود و یکی از کوهنوردان مشغول شنا در دریاچه روی قله دماوند بود!

دریاچه یخ زده

از کنار دریاچه یخی قله دماوند، دریاچه سد لار در پایین دامنه غربی به خوبی دیده می‌شود. دو دریاچه در یک نما!

دریاچه لار

اسطوره‌ای بودن قله دماوند در شکل سنگ‌ها و صخره‌های روی قله هم دیده می‌شود. به نظر شما تصویر زیر که درست روی قله قرار گرفته، به کدام یک از نمادهای باستانی ایران شباهت دارد؟

موجود خیالی قله دماوند

شرایط آمادگی برای صعود به قله دماوند

همیشه از کوهنوردان پیشکسوت شنیده بودم اگرچه آمادگی جسمانی برای صعود به قله دماوند ضرورت دارد، به همان اندازه خواب و تغذیه مناسب در روزهای صعود و حتی قبل از آن مهم است. اهمیت این موضوع رو در گام‌های آخر رسیدن به قله با تمام وجود احساس کردم.

اصول کوهنوردی

در این صعود کم‌خوابی دمار از روزگارم درآورد به طوری که باید اعتراف کنم نتونستم لذتی که باید و شاید رو از دقایق حضور روی قله ببرم.

روی قله دماوند

قصد داشتم یک دور کامل روی کاسه قله بزنم اما بدنم توان کافی نداشت و با توجه به ارتفاع بالا، صلاح بود که زودتر به پایین برگردم.

یال غربی قله دماوند

و هر لحظه شعر مرحوم نادر ابراهیمی و صدای محمد نوری در سرم بود:

ما برای بوسیدن خاک سر قله‌ها، چه خطرها کرده‌ایم…

بوسه بر نوک قله

شن اسکی و شیب شدید جبهه غربی

همه کوهنورانی که از یال غربی به قله دماوند صعود کردند از نیم ساعت آخر مسیر نالان هستند! شن‌اسکی قبل از قله واقعا نفس‌گیر بود و جونمون رو گرفت.

شن اسکی

از طرفی با توجه به حرکت شبانه برای صعود قله و قرار گرفتن سایه کوه روی مسیر صعود، تا طلوع کامل خورشید باید هوای سرد را تحمل کنید.

هوای سرد دماوند

مسیر خلوت  یال غربی به نسبت جنوبی

پوشش گیاهی جبهه غربی به نسبت سه مسیر دیگری که من صعود کردم، ضعیف‌تر بود. به نظرم حتی یال جنوبی هم وضعیت بهتری نسبت به جبهه غربی دارد و کوهنوردی در آن لذت‌بخش‌تر است.

پوشش گیاهی دماوند

در عوض جبهه غربی نسبت به جنوبی بسیار خلوت‌تر است.

کوهنوردان مسیر غربی

در هنگام برنامه‌ریزی زمان صعود به قله، چه از مسیر غربی، چه از یال شمالی شرقی دیو سپیدسر چه مسیر شمالی، حتما پیش‌بینی سایت‌های هواشناسی معتبر در ارتفاعات مختلف کوهستان دماوند رو چک کنید.

پناهگاه سیمرغ
نمای پانوراما از پناهگاه سیمرغ و کمپ کوهنوردان

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    ممنون از گزارش خوبتون
    امسال اولین صعود به دماوند رو تجربه کردم و البته امیدوارم سال دیگه جبهه غربی رو ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا