طبیعت گردی

صعود به قله دماوند – راهنمای کامل و نکات مهم

باید و نبایدهای مهم در صعود از جبهه جنوبی دماوند

از زمانی که اولین بار عکس دماوند رو تو کتاب جغرافی دیدم دلم میخواست ببینم اون بالای آتشفشان چه خبره؟! اگر نگاهی به نقشه راهنمای صعود به قله دماوند بیاندازید، مسیرهای زیادی برای رسیدن به بام ایران وجود دارد اما عموم کوهنوردان برای فتح قله، از چهار مسیر اصلی برنامه‌ریزی می‌کنند.

روی قله دماوند

از کدام مسیر به قله دماوند صعود کنیم؟

پیش از این در «ایران را بگردیم…» گزارش‌هایی جداگانه با عنوان راهنمای صعود از سه مسیر اصلی به قله دماوند را شرح داده‌ام اما برای رسیدن به نوک بلندترین آتشفشان آسیا مرسوم‌ترین مسیر، جبهه جنوبی موسوم به بارگاه سوم است.

گوسفندسرا
شروع حرکت جبهه جنوبی از گوسفندسرا

انتخاب جبهه جنوبی برای صعودی مطمئن

نه تنها کوهنوردان ایرانی بلکه توریست‌های خارجی هم اغلب از مسیرجنوبی صعود می‌کنند. از آنجایی که هدف اصلی آن‌ها صعود موفق به قله است و فرصت بازگشت دوباره ندارند، معمولا برگزارکنندگان تورهای ورودی دماوند هم، آن‌ها را به سمت یال جنوبی هدایت می‌کنند.

رخ جنوبی دماوند
رخ جنوبی دماوند در ابتدای مسیر

دلیل انتخاب جبهه جنوبی برای صعود قله، وجود امکانات بیشتر برای برگزاری تور و البته سادگی مسیر به نسبت مسیرهای دیگر است. بدین ترتیب کوهنوردان نه بی‌آبی جبهه شمالی را تحمل می‌کنند، نه از یخچال‌های دائمی مسیر شمال شرقی عبور می‌کنند، و نه شیب زیاد یال غربی را تجربه می‌کنند!

نوشته های مشابه
شقایق دماوند
Photo by: Rafael

راهنمای مسیر دسترسی به پلور در دامنه جنوبی دماوند

ابتدا وارد جاده تهران آمل شوید که به جاده هراز معروف است. بعد از رودهن یک سه راهی وجود دارد که باید خیلی مراقب باشید آن را اشتباه نروید. خود من چندین بار پیش آمده که در سفرهای شخصی با افراد مختلف، گرم صحبت بودیم و به جای پلور سر از فیروزکوه درآوردیم!

شن اسکی دماوند

سه راهی را به سمت آبعلی و پلور (سمت چپ) خارج شوید و با رسیدن به پلور و مجسمه کوهنورد، از جاده هراز خارج شوید. پیشنهاد می‌کنم هر چه کمبود مایحتاج دارید در همین سه راهی خرید کنید.

مجسه کوهنورد پلور

هم‌هوایی و صعود اصولی به دماوند

این راهنمای صعود رو بر اساس تجربه شخصی و البته توصیه مربیان کوهنوردی می‌نویسم. در نتیجه ۳کیلومتر که از سر جاده اصلی خارج شدید، در قرارگاه فدراسیون کوهنوردی یک شب بخوابید و به بدن خود فرصت تطبیق با ارتفاع جدید را بدهید. تلفن کمپ کوهنوردی پلور برای صعود دماوند ۰۱۱۴۳۳۴۲۸۰۳ برای رزرو و هماهنگ حتما به کار میاد.

قرارگاه فدراسیون کوهنوردی پلور
قرارگاه فدراسیون کوهنوردی در پلور

برنامه‌ریزی صعود دماوند از مسیر جنوبی

بعد از شب‌مانی در قرارگاه فدراسیون،‌صبح روز دوم لندرور یا نیسانِ محلی‌ها شما را به گوسفندسرا می‌رسانند که نقطه شروع کوهپیمایی است.

آفرود گوسفندسرا
Photo by: Rafael

می‌توانید کوله‌های خود را تحویل بدهید تا با قاطر برایتان حمل کنند یا این که حدود ۴ساعت از مسجد صاحب‌الزمان در گوسفندسرا تا بارگاه سوم کوله‌کشی کنید.

بارگاه سوم
نمای بارگاه سوم از زیر آبشار یخی

مجهزترین و بزرگترین پناهگاه برای صعود به قله دماوند در همین بارگاه سوم ساخته شده است. اگر قصد دارید در پناهگاه بخوابید حتما باید قبل از حضور در منطقه، تخت خود در بارگاه سوم دماوند را رزرو کنید. هم‌چنین در فصل صعود، تعدادی چادر ثابت در بارگاه سوم برپا می‌شود که برای اجاره گروهی بسیار مناسب است.

بارگاه سوم دماوند

اگر هم قصد برپایی چادر دارید که معمولا جای مناسب پیدا می‌کنید به جز در تعطیلات رسمی تقویم به خصوص در مردادماه که منطقه پر از کوهنورد است.

چادرهای بارگاه سوم

صعود تا آبشار یخی و برگشت دوباره به بارگاه سوم

روز سوم، روز آمادگی برای صعود است و نه صعود! امروز گشتی در اطراف پناهگاه بزنید و به بدن فرصت هم‌هواشدن بدهید. کوهنوردان قدیمی‌تر یه سر تا آبشار یخی می‌رفتند و برمی‌گشتند اما به نظرم با ۲۰۰-۳۰۰ متر ارتفاع گرفتن هم، هدف محقق می‌شود. (در صعود تیرماه ۱۴۰۱ خبری از یخ همیشگی آبشار یخی نبود و این آبشار تبدیل به یک آبشار معمولی شده بود!)

آبشار یخی
آبشار یخی دماوند

یکی از خوبی‌های این پیمایش کوتاه و سبک این است که تکلیف امکان صعود قله یا عدم صعود برای افراد تیم مشخص می‌شود. هیچ‌کس به اندازه خود شما نسبت به واکنش‌های بدنتان آگاهی ندارد.

تغذیه خوب به خصوص استفاده زیاد مایعات و البته خواب و استراحت کافی، شما را از هرگونه قرص و مکمل و … بی‌نیاز می‌کند.

ارتفاع زدگی

روز چهارم روز صعود است. بهترین زمان برای حرکت ۲-۳ صبح است تا زمان کافی برای صعود داشته باشید. صعود از بارگاه سوم تا قله بین ۶ تا ۹ ساعت زمان می‌برد.

حرکت به سمت قله
Photo by: VLad

از طرفی هیچ‌وقت نمی‌شود به هوای قله بعد از ساعت ۱۲ظهر اطمینان کرد. بعدازظهر به طرز عجیبی هوا به هم می‌پیچد. البته فراموش نکنید داریم در مورد ارتفاع  بالای ۵هزار متر صحبت می‌کنیم و این ناپایداری هوا کاملا طبیعی است!

دهانه آتشفشان دماوند
دهانه قله آتشفشانی دماوند

امروز با بازگشت از قله به بارگاه سوم کامل می‌شود. اگر فرصت کافی دارید پیشنهاد می‌کنم در روز پنجم و پس از بازگشت به بیس‌کمپ، راهی رینه و لاریجان شوید و در آب‌گرم‌های دماوند لذتی مضاعف به بدن خود بدهید.

آب گرم لاریجان

پیش برنامه آمادگی برای صعود به دماوند

رسیدن به قله دماوند و تجربه ارتفاع بالای ۵۰۰۰متر، نیاز به پیش‌برنامه کافی و مناسب دارد. بعضی گروه‌های کوهنوردی تقویم شش‌ماه و حتی یکساله برای آمادگی بیشتر دارند و برخی افراد که آمادگی جسمانی بهتر و تجربه بیشتری دارند، زمان کمتری را برای این منظور در نظر می‌گیرند.

نمای قله دماوند از پاشوره

پیشنهاد من این است که اگر آمادگی جسمانی خوبی دارید و مرتب ورزش می‌کنید، با یک برنامه‌ریزی چهارهفته‌ای و صعود به قله‌های بالای ۴۰۰۰متر خود را به مرز آمادگی صعود دماوند برسانید.

قله دماوند تیر1401
بر روی قله دماوند – تیرماه ۱۴۰۱

صعود به قله توچال همراه با شب‌مانی در پناهگاه شیرپلا و بازگشت از روستای شهرستانک یا ایگل، صعود زردکوه بختیاری، یکی از قله‌های دنا یا سبلان زیبا، صعود به قله علم‌کوه، صعود به قله خلنو یا آزادکوه برنامه‌هایی زیبا و لذت‌بخش هستند که هدف شما را هم محقق می‌کنند.

حکم صعود دماوند
دریافت حکم صعود قله دماوند در قرارگاه فدراسیون کوهنوردی در پلور

قله دماوند، بلندترین آتشفشان قاره آسیا

جدا از ارتفاع و فرم زیبای کوهستان دماوند، یکی از جذابیت‌های آن برای خارجی‌ها «ترین» بودن دماوند است! کوهنوردان زیادی در سراسر دنیا برنامه صعود به بلندترین قلل آتشفشانی قاره‌های مختلف را دارند.

نمای کامل آتشفشان دماوند
منفردبودن قله دماوند در این نمای کامل مشخص است

کلیمانجارو در تانزانیا (افریقا)، پیکودآریزابا در مکزیک (امریکای شمالی)، نوادو در شیلی و آرژانتین (امریکای جنوبی)، البروس در روسیه (اروپا)، گیلووه در پاپوا گینه نو (اقیانوسیه) و سیدلی در قطب جنوب در این سیاهه هستند. کوه دماوند در این لیست هفت‌تایی، بلندترین آتشفشان آسیاست.

سایه دماوند بر لار
سایه قله دماوند بر روی دشت لار

البته برخی کوهنوردان قطب جنوب را به عنوان یک قاره در نظر نمی‌گیرند. به نظر من هم به صرفه نیست که این صعود پرهزینه را به این لیست اضافه کرد!!

دامنه جنوبی

جالب است که بدانید رتبه دوم آسیا به قله آرارات بزرگ به ارتفاع ۵۱۶۵متر در مرز ترکیه و ایران می‌رسد و قله سبلان با ارتفاع ۴۸۲۱متر در استان اردبیل سومین آتشفشان بلند آسیاست.

دهانه آتشفشان دماوند
نمای پانوراما از دهانه آتشفشان دماوند

بهترین زمان صعود به بام ایران

اگر بخواهید صعودی کم‌دردسر داشته باشید، بدون شک بهترین فصل صعود تابستان و مردادماه است. البته بسته به این که سال زود باشه یا دیر، در ماه‌های تیر و شهریور هم می‌توانید صعود تابستانه خوبی داشته باشید.

تپه گوگردی
چند گام قبل از رسیدن به تپه گوگردی

صعود در فصل بهار یا پاییز به قله دماوند، چیزی شبیه به صعود زمستانه است و تجهیزات کامل و آمادگی بالا می‌خواهد. معمولا تا اواخر اردیبهشت ماه و گهگاهی نیمه‌های تیرماه، دامنه‌های دماوند پوشیده از برف است. تکلیف صعود زمستانی دماوند هم که مشخص است و کار کوهنوردان بسیار با تجربه و در قالب گروه است.

صعود به قله دماوند

آب و هوای قله دماوند

قبل از هر برنامه کوهنوردی یا طبیعت‌گردی، چک کردن آب و هوا یک ضرورت است حتی در فصل تابستان! این ضرورت برای صعود به بلندترین قله خاورمیانه، صحبت مرگ و زندگی است!

توریست قله دماوند

پیش‌بینی وضعیت آب و هوای ساعت‌های مختلف کوه دماوند در هر ارتفاع رو خیلی راحت می‌تونید چک کنید و بر اساس اون برنامه زمان‌بندی صعود داشته باشید.

مسجد صاحب الزمان دماوند
Photo by: Rafael

فوران دود گوگرد دماوند

با عبور از آبشار یخی و قبل از رسیدن به تپه گوگردی، فوران گاز سولفور تنفس را سخت می‌کند. همراه داشتن ماسک کمک‌کننده است. البته که بوی گوگردِ یادگاری از دماوند تا مدت‌ها در لباس و کوله‌پشتی و وسایل کوهنوردی شما باقی می‌ماند.

گوگرد دماوند

ارتفاع واقعی قله دماوند چقدر است؟

۵۶۷۱ متر یک عدد تاریخی در ذهن همه ما هست چرا که آن را از بچگی حفظ کردیم و بارها در امتحانات مختلف مدرسه، نمره‌اش رو گرفتیم! این عدد درست بود تا سال ۱۳۸۵ که اندازه‌گیری سازمان نقشه‌برداری کشور با دستگاه‌های جدید، عدد ۵۶۱۰متر را ثبت کرد.

آفرود کوه دماوند
Photo by: Rafael

ممکن است شما در صعود خود با GPSدستی به اعداد دیگری برسید اما از اونجایی که دماوند مثل بسیاری از قلل یک نقطه مشخص برای قله ندارد، نمی‌توان به آن‌ها اتکا کرد.

غروب کوهستان البرز

برخی معتقدند بالاترین نقطه قله دماوند، سنگ بالای یال غربی است که اکثرا همانجا عکس یادگاری می‌گیرند. واقعیت اینه که GPS دستی من هم در صعودهای مختلف ارتفاع ۵۶۰۹ و ۵۶۱۰متر را ثبت کرده است و تنها در یک صعود ۵۶۲۰متر را دارم که احتمالا خطای کالیبراسیون بوده است.

عکس روی قله
بیشترین عکس‌های یادگاری روی قله همینجا گرفته می‌شود

صعود به احساسی‌ترین قله ایران

شکل مخروطی کوه دماوند و منفرد بودن این قله در دشتی وسیع، آن را خاص کرده است. با این وجود برای ما که در این خاک به دنیا آمده‌ایم و نسبت به آن تعلق خاطر داریم، دماوند فراتر از یک کوه برای کوهنوردی است. عکس زیر رو در مسیر صعود به قله پاشوره گرفتم.

نمای دماوند

همه ما با داستان‌ها و افسانه‌های بیشمار این کوهستان اسطوره‌ای بزرگ شده‌ایم و ناخواسته عاشق جلال و جبروتش شده‌ایم.

عکس یادگاری روی قله دماوند

شما رو نمی‌دونم ولی من که دلم همه‌جوره برای دیدنش پر می‌کشه؛ چه وقتی مسافر هواپیما هستم و طیاره از دور و برش رد میشه…

دریاچه سد لار

یا وقتی که از اتوبان قم یا دریاچه نمک کاشان می‌بینمش… یا صبح روزهایی که هوای تهران تمیزه و یه دفعه دماوند خودش رو از بین حجم ساختمان‌ها و برج‌ها به ما نشون میده! (عکس زیر توسط محمد رزازان گرفته شده و  مربوط به نمایشگاه عکس صعود به قله دماوند است.)

قله دماوند از تهران

* عکس‌های این گزارش مربوط به صعودهای مختلف از سال ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۲ است.

@All Photos taken by Mohammad Gaeini

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. سلام عرض ادب ممنون از اطلاع رسانی خوبتون
    یک سوال داشتم برای صعود به قله دماوند با قانون جدیدی که گذاشتن نیاز به گرفتن مجوز هست؟و اینکه تنهایی امکان صعود هستش؟

    1. درووود بر شما
      ایرانی‌ها نیاز به مجوز انفرادی ندارند و مجوز فقط برای توریست خارجی هست
      تنهایی امکان صعود هست اما به هیچ وجه برای هیچ قله‌ای به خصوص دماوند توصیه نمی‌کنم
      هر سال حوادث زیادی به دلیل تنها ماندن در دماوند اتفاق می‌افته که یک نمونه‌اش رو خود من امسال دیدم که کوهنوردان به صورت اتفاقی یک خانم میانسال رو بالای بارگاه با حال وخیم پیدا کردند و موفق شدند نجاتشون بدن

  2. درود بر دوست عزیز، جناب محمد گائینی
    سپاس از مطالب و توضیحات مفید و کاربردی درباره صعود به بام ایران.
    من هم هفته گذشته این بخت را داشتم که برای چهارمین بار و البته اولین بار در دهه پنجم زندگی، بر خاک آن وادی بوسه زنم و نفس مُشکین (گوگردین) کنم! امیدوارم دیگر دوستداران و مشتاقان دماوند هم این بخت شامل حالشان شود.
    دوستانی که قصد رزرو تخت یا اتاق در بارگاه سوم را دارند باید از طریق پرتال فدراسیون به نشانی زیر این کار را انجام دهند.
    https://msfi.ir/ArticleView/Index/16161
    علاوه بر این پایین تر از بارگاه سوم و در محل پناهگاه قدیمی، امکان اجاره چادر دو یا سه نفره یا اقامت در پناهگاه (به صورت کف خواب) هم هست که برای استفاده نیاز به رزرو و هماهنگی قبلی دارد.

    همواره در فراز باشید.

  3. قبل از هرچیز بابت توضیحات کامل و البته دلنشینتون تشکر میکنم. من نهایتا تا ۲۰ روز دیگه صعود خواهم داشت.تمرینات لازم شروع شده…برای صعود لحظه شماری میکنم.

  4. من در ۱۲ و ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ دو هفته پشت سر هم به همراه همسرم به قله دماوند صعود کردیم.
    و از خدا میخواهم هر کس ارزوشو داره صعود کنه
    به نظرم مهمترین قسمت صعود خواب راحت در بارگاه سوم یک شب قبل از صعوده اگر پناهگاه رزرو نکرده باشید چادرهای آماده ای هست که میتونید اجاره کنید و چادر خودتونو داخل اون چادر بزنید.

    1. تبریک میگم خوشا به حالتون در اون لحظات 🙂
      کاملا موافقم
      به نکته بسیار مهمی اشاره کردید

  5. سلام خیلی عالی است من در سال ۱۴۰۱ اگه خدا بخواد تصمیم دارم به قله دماوند صعود کنم امیدوارم خداوند این توفیق را به من بدهد برای همین در اینترنت جستجو کردم و به این مطالب دسترسی یافتم که برای من امیدوار کننده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا