مشارکت در رویدادها و فعالیت‌های شخصی

هفتمین جشن روز ملی یوزپلنگ ایرانی

هر سال با نزدیک‌شدن به ۹ شهریور، علاقمندان حیات‌وحش رویدادهای مختلفی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌کنند تا از فرصت این روز که با نام روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام‌گذاری شده است، برای فرهنگ‌سازی عمومی محیط‌زیستی مردم استفاده کنند. جشن روز ملی یوز

صحنه شکار کوشکی

۹ شهریور، روز ملی یوزپلنگ ایرانی

این روزها در انجمن یوزپلنگ ایرانی غوغایی برپاست. همه هستند! از اعضای اصلی و مدیران بخش‌ها گرفته تا اعضای داوطلب که با اشتیاق تمام برای معرفی این گربه زیبای ایران‌زمین به عموم مردم دور هم جمع شده‌ایم.

چیت بال
عروسک چیت‌بال در ایستگاه راه‌آهن جاجرم مجاور زیستگاه یوزپلنگ ایرانی

هدف اصلی روز یوز ایرانی، آگاهی‌بخشی به عموم مردم برای حفاظت بیشتر از یوزپلنگ ایرانی به عنوان یک گونه در معرض خطر انقراض است که این مهم با کمک انجمن یوزپلنگ ایرانی و دیگر تشکل‌های زیست محیطی و حمایت بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی شکل می‌گیرد.

یوزپلنگ آسیایی
کوشکی در پناهگاه حیات وحش میاندشت

تلاش برای حفظ تنوع زیستی ایران

حضور در انجمن یوزپلنگ ایرانی برای من یک معنا دارد: ما می‌توانیم.

نوشته های مشابه

بارها این صحنه رو تو انجمن دیدم: وقتی عکسی از یکی از دوربین‌های کارگذاشته‌شده در یک گوشه از کشور به دفتر می‌رسه، با دیدن عکس و فیلم یک یوزپلنگ، یک  کاراکال، پلنگ و توله‌اش یا یک خرس قهوه‌ای، قیامتی به پا میشه و بچه‌ها همدیگرو تو بغل می‌گیرند.

دلبر یوز ایرانی

این عکس و فیلم‌ها نشونه خوبیه… نشان از این دارد که تلاش‌ها نتیجه می‌دهد، هر چند کار خیلی سخت باشد.

در این شرایط نابسامان محیط زیست و حیات وحش کشور همین که هنوز یوزپلنگ داریم و هنوز عکس‌ها و فیلم‌های آن را می‌بینیم بسیار جای خوشحالی دارد. متاسفانه تخریب‌های وحشتناکی در مناطق چهارگانه محیط زیست ایران به صورت پیوسته در حال وقوع است.

مشارکت مردمی در زیستگاه یوز

ما دوستداران زیبایی‌های ایران‌زمین می‌توانیم با کمک یکدیگر از این میراث حیات وحش کشورمان مراقبت کنیم تا هم‌چنان بگوییم درون مرزهای این گربه خوش‌فرم، گربه‌ای زیبا داریم به نام یوزپلنگ آسیایی.

ماجرای ۹ شهریور و یوزپلنگ‌های بافق

نهم شهریور سال ۱۳۷۳ یک یوز ماده از فرط تشنگی به همراه سه توله‌اش برای خوردن آب به نزدیکی شهر بافق آمدند. نزدیک‌شدن به شهر همانا و حمله مردم با چوب و سنگ به آن‌ها همان!

در این ماجرا دو توله یوزپلنگ کشته شدند، ماده یوز زخمی فرار کرد و تنها یک توله توسط محیط‌بانان نجات یافت. این توله یوز «ماریتا» نام گرفت و تا سال ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران زندگی می‌کرد. نهایتا ماریتا به مرگ طبیعی از جمعیت یوزهای ایران حذف شد.

چند یوزپلنگ در ایران باقیمانده است؟

بارها و بارها از من به عنوان مسول روابط عمومی انجمن این سوال را پرسیده‌اند که «در ایران چند یوزپلنگ داریم؟» برایم جالب است که مسولین و حتی کارشناسان اعداد مختلف را در پاسخ این سوال می‌دهند: ۱۲۰، ۱۰۰، ۷۰، ۵۰ و … اما عدد واقعی را هیچ‌کس نمی‌داند.

دلبر توران

از دو سال گذشته برای اولین‌بار انجمن یوزپلنگ ایرانی با کمک سازمان محیط زیست و یکی دو موسسه خارجی، اقدام به دوربین‌گذاری و سرشماری یوزهای ایرانی کرد. اگرچه این پروژه هنوز به پایان نرسیده است و نتایج آن کامل نیست، اما گزارشات فعلی حاوی خبرهای چندان خوبی نیست! این سریع‌ترین دونده روی زمین که به غیر از افریقا فقط و فقط در ایران زندگی می‌کند، نیاز به حفاظت بسیار جدی‌تری دارد.

در حال حاضر مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی پارک ملی توران در استان سمنان، پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان شمالی و پناهگاه حیات وحش دره‌انجیر استان یزد هستند.

هفتمین روز ملی یوزپلنگ

باغ وحش ارم میزبان هفتمین روز ملی یوزپلنگ

امسال روز یوز را در باغ وحش ارم تهران برگزار می‌کنیم. پنج‌شنبه و جمعه ۷ و ۸ شهریورماه ۱۳۹۲ با برنامه‌های آموزشی تلاش خواهیم کرد تا توجه عمومی را به یوزپلنگ ایرانی معطوف کنیم.

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا