طبیعت گردی

صعود زمستانه به قله الوند همدان

در یک تجربه خاص،‌ قله ۳۵۸۰متری الوند همدان در روز زیبای زمستانی و با منظره‌های چشم‌نواز، میزبان ما بود. همراه من باشید تا این صعود متفاوت زمستانی رو با هم مرور کنیم.

کوهنوردان قله الوند

قله الوند طوفانی و همیشه برفی

صعود به قله الوند همدان حتی در فصل پاییز هم یک صعود زمستانه محسوب می‌شود و نیاز به تجهیزات کامل زمستانی دارد. طوفان‌های زیر قله الوند در بین کوهنوردان معروف است.

شب های همدان

اگر چه قله یخچال بلندترین نقطه استان همدان است اما الوند به دلیل نزدیکی به همدان از شهرت بیشتری برخوردار است همانند قله توچال تهران! حرکت شبانه ما از گنجنامه همدان شروع می‌شود و در شب سرد و برفی الوند، به سمت دره میشان راه می‌افتیم.

نوشته های مشابه

شب زمستان الوند

پناهگاه میدان میشان در مسیر قله الوند

پناهگاه میشان در فاصله حدودا ۲ساعته از آبشار گنجنامه و در مسیر صعود به قله الوند قرار گرفته است که امکانات مناسبی هم برای شب‌مانی دارد.

دشت میشان و پناهگاه

شبی طوفانی و پر از باد را در میدان میشان پشت سر می‌گذاریم و ساعت ۵صبح  از خواب بیدار می‌شویم. خود را برای صعود آماده می‌کنیم که حضور تعداد زیادی کوهنورد در پناهگاه الوند، کاملا به چشم می‌آید.

داخل پناهگاه میشان الوند

همدان یکی از کوهنوردخیزترین شهرهای ایران است و کوه‌های این شهر در روزهای تعطیل میزبان طبیعت‌دوستان زیادی است. در این میان قله الوند به دلیل نزدیکی به شهر و دسترسی ساده‌تر، یکی از شلوغ‌ترین کوه‌های ایران در روزهای جمعه است.

نمای پانورامای قله الوند

پیش به سوی سنگ بزرگ قله الوند

با خروج از پناهگاه، شاهد جدال خورشید و ابرهای فراوان در صبح‌گاه الوند هستیم. بعد از یک ساعت به تخت نادر می‌رسیم و آماده حرکت به سمت قله شگفت‌انگیز الوند می‌شویم.

تخت نادر الوند
نمای پانوراما از تخت نادر. قله الوند در سمت چپ دیده می‌شود.

کمی بالاتر از تخت نادر خیلی اتفاقی سر بر می‌گردانم و نمایی زیبا در پشت سرم می‌بینم. دریای ابر بر روی شهر همدان از کوهستان الوند سایه گسترده است.

همدان زیر ابرها

تیم ما در هوای فوق‌العاده خوب به سمت قله به پیش می‌رود. زمستان است و اینقدر راحت در حال صعود هستیم که البته این از خوش‌شانسی ماست. بادهای زمستانی و مهیب الوند همدان، تزئیناتی بی‌بدیل را در کوهستان شکل‌ داده است که هنر بی نظیر معمار طبیعت را به رخ می‌کشد.

صعود زمستانی الوند

شیر سنگی قله الوند!

با نزدیک‌شدن به قله، یک شیر سنگی بزرگ را می‌بینم که بر بلندترین نقطه نشسته! شگفت‌انگیز است… حق دارید اگر فکر کنید که این سنگ‌ها را کسی اینجا بر روی هم چیده است چرا که من هم هنوز که هنوزه، آن چه را که به چشم دیدم باور نکردم!

قله الوند

وجود این مجسمه عظیم سنگی وقتی جذاب‌تر شد که به یاد آوردم پایین این کوه، پایتخت تابستانه هخامنشیان بوده است! گویی این شیر هخامنشی رو پروردگار به بزرگمردان ایران‌زمین در آن دوره هدیه کرده است.

آبشار گنجنامه

طوفان و بادهای کوهستان الوند

دیدن رخ زیبای قله الوند همانا و وزش بادهای سرد و طوفان پای قله همانا! جالب اینجاست که در روز صعود ما، با رسیدن به نزدیکی قله به یکباره این بادها خودنمایی می‌کنند.

قله‌های اطراف الوند

هرچه پیش‌تری می‌رویم کار سخت‌تر اما در عین حال مناظر دیدنی‌تر می‌شود.  تلاش برای قرارگرفتن بر روی بلندترین نقطه کوهستان الوند، جدی‌تر می‌شود و نهایتا به سنگ بزرگ زیر قله می‌رسیم.

سنگ بزرگ زیر قله الوند

با توجه به سرمای هوا و یخ‌زدگی مسیر، از بالارفتن از این شیر سنگی منصرف می‌شویم و تصمیم می‌گیریم لذت این صحنه را به خطر نیاندازیم. در نهایت تیم صعود در زیر قله الوند همدان، عکسی به یادگار می‌گیرد.

کوهنوردان الوند

به سنگ بالای سر ما دقت کنید! این سنگ بزرگ قله است از زاویه‌ای دیگر. صورتکی غمگین که گویی اشک می‌ریزد!

مجسمه قله الوند

درجه سختی صعود به الوند قله

مسیر صعود پاکوب خوبی دارد و شیب آن ملایم است. از طرفی فاصله مبدا حرکت تا قله خیلی زیاد نیست. در نتیجه صعود به الوند را باید جزو برنامه‌های متوسط کوهنوردی به حساب آورد اما در زمستان شرایط متفاوت است.

صعود زمستانه الوند

صعود به قله الوند یک روزه هم امکان‌پذیر است و ما برای لذت بیشتر، شب‌مانی در پناهگاه میشان را تجربه کردیم. برخی دوستان کوهنوردم صعود زمستانی به الوند را به عنوان یک تمرین و اردوی کوهنوردی در نظر می‌گیرند و از این طریق خود را برای برنامه‌های جدی زمستانی آماده می‌کنند.

فرود از الوند
در راه بازگشت به سمت پناهگاه میشان همدان، یه نیمچه اسکی هم می‌کنیم.

آب و هوای قله الوند

همانطور که عنوان شد آب و هوای قله الوند بسیار متغیر است و معمولا باد شدیدی در نزدیکی قله، کوهنوردان را غافلگیر می‌کند. پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از حرکت به سمت همدان و شروع صعود، پیش‌بینی آب و هوای کوهستان الوند را چک کنید.

آب و هوای الوند

در میدان بزرگ الوند، دیدنی‌ها تمام‌نشدنی است. و این عروسک برفی که شاید چند ساعتی مهمان الوند زیبا باشد.

عروسک برفی الوند

از تله کابین گنجنامه همدان استفاده کنیم؟

پس از استراحتی کوتاه در پناهگاه میدان میشان، یکی از همنوردان پیشنهاد می‌کند که با تله‌کابین گنجنامه به پایین بازگردیم. این پیشنهاد همانا و شروع بحث‌های مرتبط با محیط‌زیست و گردشگری پایدار همانا…

تله کابین گنجنامه همدان

برخی از دوستان معتقدند که ساخت تله‌کابین باعث تخریب و آسیب به کوهستان الوند شده است. از نظر آن‌ها استفاده از تله‌کابین باعث گسترش کار آن‌ها و تخریب گسترده‌تر منطقه می‌شود.

کوهستان الوند

این حرف درست است اما از طرفی من فکر می‌کنم اگر به درستی بر ساخت و استفاده از این‌گونه امکانات رفاهی در کوهستان نظارت شود، می‌توان از این فرصت برای آسیب کمتر به همین طبیعت استفاده کرد. ما را گریزی از توسعه نیست و تنها می‌توانیم به پایداری این توسعه کمک کنیم.

کوهنوردان گنجنامه

سرانجام با تله‌کابین به گنجنامه همدان باز می‌گردیم و در کنار آبشار گنجنامه و کتیبه‌های هخامنشی عکسی به یادگار می‌گیریم و به سمت خانه راهی می‌شویم.

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا