ایرانگردی

سفرنامه نوروزی خراسان بزرگ

وقتی صحبت از خراسان می‌شود، عموم مردم به سفر مشهد فکر می‌کنند و دیگر هیچ! اما خراسان یک دنیا تاریخ است و یک دنیا طبیعت زیبا؛ از نهبندان گرفته تا باجگیران و از سبزوار تا سرخس. سال گذشته و پس از بازگشت از سفر نوروزی سیستان و بلوچستان، اولین جرقه‌های سفر به خراسان در ذهنم زده شد.

مسیر سفر خراسان
در این سفر بیش از ۴۰۰۰کیلومتر پیموده شد

شروع سفر از خراسان رضوی به سمت خراسان جنوبی

سفر خراسان را از ریوَش شروع می کنیم که زمانی از شکوه و بزرگی به مانند ری بوده و در اولین صبح سرد سفر دیار خراسان، از سرخی کوهستان و رودخانه ریوش جان می‌گیریم.

رودخانه ریوش

روستای کَریز را نه فقط آبشار باغدشت و آبگرمش برایمان ماندگار می‌کند، بلکه گرمای دل پیرمرد روستایی که با تمام وجود ما را به میهانی سفره‌اش فرا می‌خواند.

عشایر خراسان

نوشته های مشابه

راه شهر نزدیک است اما قرار نیست به شهر برسیم. دوباره راه به بیراهه‌ها می‌بریم و نامَق را با نام حقش جستجو می‌کنیم.

جاده های خراسان

تنگه زیبای کوهستانی رود مَعجَن و آبشار دیدنی‌اش را به سمت بایگ و ابریشم معروفش ترک می‌کنیم و به تماشای تاریخ، راهی تربت حیدریه و روستای سنگان و مزار شاه سنجان می‌شویم.

موزه مردم شناسی تربت حیدریه

سفر به دوران سلجوقی در خراسان بزرگ

مه‌ولات و خانه اعتمادی‌اش که برای ما و ساکنین خانه خاطره‌ساز شد را تا اوج قدرت معماران سلجوقی در برج علی‌آباد کشمر و برج فیروزآباد بَردِسکَن، به غروب نمکزار و کویر شهرآباد پیوند می‌زنیم.

برج علی آباد کشمر

هنوز لحظه‌ای که بانوی مهنه‌ای درب سرای ابوسعید ابولخیر را باز می‌کند را از یاد نبرده‌ام؛ بانویی که از مریدان شیخ می‌گوید و بغضی که از بی‌کسی در گلو دارد.

مزار شیخ ابوسعید ابولخیر

گناباد را با قنات بزرگ و معروف قصبه می‌شناختیم اما مسجد جامع گناباد دنیایی بود از نقش و نگار و عظمتی کم‌نظیر تا رسیدن به کارگاه سفال مند، که خود تجربه‌ای شیرین بود.

سفال مند گناباد

و کاخک، شهری که با آسیاب آبی‌اش معروف است و خیابان اصلی‌اش ما را به یاد باغ فین کاشان انداخت.

مزار قطب الدین حیدر

مسجد جامع قاین و ساعت آفتابی آن، ابوالمفاخر، قلعه کوه قاین و بوذرجمهر قاینی یا همان بزرگمهر در دامنه کوه ابوذر، این بار قاین را فراتر از زعفران و زرشکش در ذهن ما ماندگار می‌کند.

مسجد جامع قاین

شهرهایی با نام‌های عجیب در خراسان

در مسیر قاین به بیرجند از «روم» عبور می‌کنیم و کنکاشمان درباره این نام‌گذاری به جایی نمی‌رسد.

جاده سرخ

چهارده آبشار دامنه کوه‌های باقران و آب‌تنی در هوای سرد آن، لختی درنگ در کنار سبدباف نابینای روستای چارده و حیرت هنوز ما، از این که چطور هنرمندانه سبدها را رنگ به رنگ با چشم دل به زیبایی می‌بافد.

پیرمرد سبدباف خراسانی

باغ شوکت‌آباد بیرجند، ارگ کلاه فرنگی که اکنون تبدیل به ساختمان استانداری شده است و بازدید از آن به راحتی ممکن نیست، بند دره، قلعه بیرجند و بافت قدیم شهر نشان از گذشته‌ای درخشان در منطقه‌ای دارد که اکنون خراسان جنوبی نامیده می‌شود.

خانه اعتمادی مه‌ولات

اما ماخونیک روستای لی‌لی‌پوتی‌های ایران! روستایی که بارها و بارها از رفتن به آن منعمان کردند. اما رفتیم و در دردهای ماخونیک ماندیم. ماخونیک خود داستانی جداگانه دارد.

ماخونیک

نوروز و لحظه تحویل سال نو در دیار خراسان

قلعه فورگ دَرمیان و سیاه‌چاله یا راه فرار آن با بیش از ۲۰۰ پله، مسجد هندوالان، قُهستان و خرید شب عید، خاطره صف تنها شیرینی‌فروشی شهر و تکاپوی شب سرد سال نو…

قلعه فورگ
قلعه فورگ خراسان

امسال هم سال‌تحویل در گوشه‌ای دیگر از این سرزمین هستم. در «اَفین» روستایی تاریخی و دیدنی، میهمان دوستی دیگر از دیار خراسان؛ سفره هفت‌سین باصفای ما و دلتنگی‌های همسفران و پشت‌خط ماندن برای لحظه‌ای شنیدن صدای عزیزان و تبریک سال نو.

سفره هفت سین در سفر

از اسفِدِن راهی نَشتیفان و آسبادهای هنوز پا بر جای آن می‌شویم. اینجا هم جاده‌ای عجیب دارد تا بی‌انتها به دل کوهستان؛ و نشتیفان و سنگ مزارهای عجیب و غریبش.

جاده نشتیفان اسفدن

به مدرسه غیاثیه خَرگِرد در نزدیکی خواف می‌رسیم. از این شکوه معماری در حیرت می‌مانیم و دست‌خالی از جستجوی مدرسه نظامیه‌ای که اکنون هیچ از آن نمانده!

قلعه فورگ
قلعه فورگ خراسان

از خواف که به سمت تایباد می رویم، میل تاریخی کَرات هنوز اقتداری دارد برای خود و چه ناشناخته است. مولانا ابوبکر در تایباد و مشهدریزه و مزار شیخ عبداله در باخرز که البته با خواجه عبداله انصاری تفاوت دارد!

میل کرات

مسجد عتیق تربت‌جام شکوهی به جا مانده از ۷۰۰ سال پیش است که هنوز نقش و نگارهای آن دلربایی می‌کند.

مسجد عتیق تربت جام

پیش به سوی مرز سرخس

تربت‌جام را به سوی صالح‌آباد و جاده مرزی سرخس ترک می‌کنیم و طبیعت سرسبز بهاری را پیش چشم خود می‌بینیم. این جاده در ابتدای بهار یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. رود تجن و هریرود در میانه و کوه‌های خیره‌کننده در سمت دیگر. طبیعت متفاوت مرز ایران و ترکمنستان مرا به یاد جاده مرزی ایران و ارمنستان و نخجوان در مرزهای شمال غربی می‌اندازد.

مزرعه کلزا

و سرخس، شهری که همیشه در ذهنم دست‌نیافتنی می‌نمود. شهری تمیز و با امکانات مناسب برای گردشگران نوروزی. دریاچه بَزَنگان با طبیعتی بسیار زیبا و غار مزدآوند و جاده‌ای که همچنان با زیبایی تمام به سمت غرب می‌رود. قصری با نام رباط شرف در ناکجاآباد، که بی‌نظیر بود و جاده‌ی ابریشمی که مرا صدا می‌زند همچنان.

نمکزار شهرآباد

ای وای که فرصت کم است و مجبور می‌شویم کلات و آبشار قره‌سو و اخلمد و چناران و قوچان و فاروج و شیروان را رها کنیم تا به بجنورد برسیم.

جاده کوهستانی برفی

خراسان شمالی پر است از جاذبه‌های طبیعی اما در این سفر فقط به بابا امان و روستای حمید و بشقارداش و آیینه‌خانه و عمارت مفخم می‌رسیم و فرصت پیدا می‌کنیم تا به جان‌برکفان این سرزمین در مقبره شهدای جنگ جهانی بجنورد ادای احترام کنیم.

بش قارداش بجنورد

جاده خراب و کوهستانی و البته زیبای آزادشهر به خوش‌ییلاق شاهرود، نقطه پایانی این سفر است. امیدوارم تا حداقل بخشی از آن چه دیدم و تجربه کردم را در مطالبی جداگانه در ایران را بگردیم… با شما به تماشا بنشینم.

جاده خوش ییلاق

سفری به یادماندنی با همسفران ایرانگرد

خانه باصفای سیدهزاری، محبت آقای جاویدان‌پور و همسر محترمشون در نخستین ساعات سال نو و همراهی آرش مودی دوست‌داشتنی و صفای دل دیگر دوستان خوب بیرجندی رو هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد.

جاده سرخس

سپاس از راهنمایی‌های ارزنده دوست خوبم، مجید اسکندری عزیز و پیگیری‌های آرش ملکی مجد که جای هر دو عزیز در کنارمون خالی بود.

کوه خاک سرخ خراسان

شک ندارم که یک سفر خوب و ماندگار، با حضور همسفران خوب شکل می‌گیرد؛ سپاس ازهمسفران عزیزم که افتخار همراهیشان نصیبم شد: علی بیات، حمید تجویدیان، سمانه آسایی، محمد بافرانی، علی صابری، فرزانه عابدنیا، محمد وحیدشاد، مهسا حسین‌آبادی و سولماز پروین.

غروب کویر شهرآباد
غروب خورشید در کویر و نمک‌زار شهرآباد

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا