طبیعت گردی

قله و جنگل شاه پیل کوه

گذر از جنگل مرزن‌آباد و رسیدن به بالای ابرهای وروشت

در این صبح سرد پاییزی به میهمانی جنگل مه‌آلود قله شاه‌پیل‌کوه آمده‌ایم و قرار است خود را به بلندی‌های سر برآورده از میان ابرهای آسمان البرز برسانیم.

ابرهای شاه پیل کوه

شاه‌پیل‌کوه زیباترین قله پاییزی البرز مرکزی

شاه‌پیل‌کوه، یکی از قلل البرز مرکزی به ارتفاع ۳۳۹۳ متر از سطح دریا است. این قله در استان مازندران و نزدیکی مرزن‌آباد واقع شده است.

البرز مرکزی

هدف ما در این برنامه صعود به قله شاه پیل کوه و جنگل‌نوردی پاییزی در جنگل‌های دامنه‌ی این قله زیباست.

نوشته های مشابه

البرز مرکزی

عبور از جنگل زیبا و متراکم و رسیدن به نمای برفی دیگر قلل  البرز، صعود شاه‌پیل‌کوه را متفاوت کرده است.

جنگل شاه پیل کوه

بخش جنگلی این صعود من را به یاد مسیر شیرکوه قله درفک در گیلان سرسبز انداخت.

جنگل شاه پیل کوه

جنگل شاه پیل کوه کجاست؟

مبدا صعود به قله شاه‌پیل‌کوه، هر کدام از روستاهای دامنه شمالی آن می‌تواند باشد. اما مسیری که ما صعود می‌کنیم از روستای آشیر است.

روستای آشیر

مسیر دسترسی به قله شاه‌پیل‌کوه از طریق معروف‌ترین و در عین حال یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. برای رسیدن به روستای آشیر باید راهی جاده چالوس شوید.

نرسیده به مرزن‌آباد و حدود ۹کیلومتری آن، با تابلوی روستای میجلار به سمت شرق منحرف شوید. تا روستای میجلار یک کیلومتر راه در پیش دارید. از میجلار، بعد از ۶کیلومتر راه پرپیچ و خم به روستای پنجک می‌رسید و ۳کیلومتر بعد وارد روستای آشیر می‌شوید.

صعود به قله

در واقع از خروجی میجلار تا روستای آشیر حدود ۱۰کیلومتر فاصله است اما مثل ما فریب این عدد را نخورید و فقط بر اساس آن زمان‌بندی نکنید. به دلیل جاده باریک و ناهموار و پیچ‌های متعدد، این جاده زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

صخره های کوهستان

روستای میجلار در ۹ کیلومتری جنوب مرزن‌آباد واقع شده است.

تک درخت و مه

جنگل‌نوردی در دامنه‌های البرز و شاه‌پیل‌کوه

پیش از طلوع خورشید از روستا به راه می‌افتیم و با خروج از روستا، بلافاصله وارد جنگل انبوه می‌شویم. مه رقیق صبحگاهی در جنگل گسترده شده و کاملا ما رو در بر گرفته…

جنگل مه‌آلود

حتی تصور این که جنگل رو مه بگیره، ترسناکه و ممکنه ادامه راه رو غیرممکن کنه! درختان رقص‌کنان در میان مه خودنمایی می‌کنند و شبنم صبح‌گاهی بر روی برگ آن‌ها به ما خوش‌آمد می‌گوید.

شبنم صبح‌گاهی

خورشید به آرامی بالا می‌آید و تلالو آن در میان درختان نمایان می‌شود. اما به این راحتی‌ها هم نیست. انبوه درختان جنگلی، مبارزه‌ای طولانی را با اشعه‌های خورشید دارند!

تلالو خورشید در جنگل

تا این که بالاخره آسمان آبی رخ می‌نمایاند و ما هم کمی گرم‌تر می‌شویم. اینجا زمین و آسمان در دل هم نفوذ کرده‌اند و به این راحتی‌ها از هم جدا نمی‌شوند!

شاه پیل کوه

وجه تسمیه قله شاه‌پیل‌کوه

 طبق نظر لغت‌نامه دهخدا، شاه‌پیل یا شه‌پیل به معنای فیلِ بزرگ یا شاهِ فیلان است. در فرهنگ فارسی معین هم این‌گونه آمده است: «پیلِ در گل‌مانده را شه‌پیل باید تا کشد.»

شاه پیل کوه

پیل یا فیل در نام‌های دیگر مناطق مازندران هم دیده می‌شود مانند جنگل و روستای فیلبند.

جنگل شاه پیل کوه

نمای قله وروشت از جنگل شاه پیل‌کوه

چند سال پیش یک عکس از یکی از قله‌های زیبای البرز مرکزی به نام «وَروَشت» دیده بودم که هوش از سرم پرانده بود. اما وقتی با دوستان کوهنوردی که به قله وروشت  مشورت صعود کرده بودند، در مورد آن عکس زیبا صحبت می‌کردم، می‌شنیدم که وروشت زیباست اما نه آنقدر که من می‌گویم!

نمای قله وروشت

امروز و در راه صعود به شاه‌پیل‌کوه متوجه شدم که آن عکس مربوط به جبهه غربی قله وروشت بوده و من ناخواسته به مراد دلم رسیده‌ام! نمای قله زیبای وروشت از دامنه شاه‌پیل‌کوه بسیار زیباست… به نظرم به کوه‌های آلپ در کارتون‌های دوران کودکی شباهت دارد. به نظر شما اینطور نیست؟

قله وروشت

این زیبایی با برفی که بر روی صخره‌های زیر قله نشسته، دوچندان شده است. اکنون که نمای بازتری داریم، دریایی از مه را روبروی خود می‌بینیم که در دل جنگل نفوذ کرده است.

دره البرز مرکزی

در نزدیکی قله، درست همان زمانی که خستگی در حال چیره‌شدن بر اراده است، توقف و کمی استراحت می‌کنیم. روستای میجلار در کف دره نشان از ارتفاع بالای ما دارد!

روستای میجلار

قله شاه‌پیل‌کوه در شرق منطقه حفاظت‌شده چهارباغ واقع شده است. این قله با روستاهای زیبای الیت و دلیر که در سوی دیگر جاده چالوس هستند، در یک راستای شرقی غربی  قرار گرفته است.

قله شاه پیل کوه

جنگل انبوه البرز مرکزی و مسیر پرشیب صعود به قله شاه‌پیل‌کوه، به چالشی شیرین تبدیل شده است.  عبور از این مسیر زیبا و طاق درختان جنگلی پی‌در‌پی آن را لذت‌بخش کرده است.

جنگل شاه پیل کوه

چشمه‌های مسیر صعود

در نقاطی از جنگل، آب یافت می‌شود اما مشکل اینجاست که به این آب‌های روان در جنگل نمی‌توان اطمینان کرد.

فرود از البرز

در نتیجه با آمادگی کامل وارد جنگل شوید و آب به میزان کافی همراه داشته باشید. تنها چشمه قابل اطمینانی که دیده شد، در فاصله ۴کیلومتری از شروع حرکت و داخل جنگل بود.

جنگل نوردی شاه پیل کوه

ساعت‌ها در میان جنگل غرق می‌شویم و به یکباره جنگل تمام می‌شود! قله روبرویمان است اما در فاصله زمانی سه ساعت از ما!

صعود به قله شاه پیل کوه

و سرانجام پس از ۸ ساعت از شروع حرکت، بر روی قله شاه‌پیل‌کوه می‌ایستیم. ارتفاع شاه‌پیل‌کوه در نقشه البرز مرکزی ۳۴۳۴متر عنوان شده اما اندازه‌گیری جی‌پی‌اس دستی من ارتفاع ۳۳۹۳متر را نشان می‌دهد.

قله شاه پیل کوه

از روی قله شاه‌پیل‌کوه، کوه‌های تخت سلیمان و قله علم‌کوه دیده می‌شوند.

البرز مرکزی

در راه برگشت از آن چه می‌ترسیدم به سرمان آمد. مه شدیدی جنگل را فرا گرفت.

مه در جنگل

وقتی مه شدید می‌شود، دیگر رنگی به چشم نمی‌آید و همه‌چیز سیاه و سفید می‌شود؛ درست مثل این عکس!

جنگل سیاه و سفید

این صعود در فصل بهار و اردیبهشت‌ماه انجام شد. جنگل متراکم ابتدای مسیر، ضرورت حضور راهنما یا همراه داشتن فایل جی‌پی‌اس دقیق را ضروری می‌کند. این توصیه را خیلی جدی بگیرید. صعود خوبی داشته باشید.

جنگل شاه پیل کوه

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام. بنده حسین شفیعی نوه محمد رضا خان هستم.
    اهل روستای زیبا و بکر پنجک.
    پنجک یکی از زیباترین روستاهایی هست ک من دیدم. مناطق بسیار زیبا و باور نکردنی…
    مردمان خون گرم و مهمان نواز…
    خلاصه هرچی بگم کم گفتم………..

  2. سلام. بنده حسین شفیعی نوه محمد رضا خان هستم.
    اهل روستای زیبا و بکر پنجک.
    پنجک یکی از زیباترین روستاهایی هست ک من دیدم. مناطق بسیار زیبا و باور نکردنی…
    مردمان خون گرم و مهمان نواز…
    خلاصه هرچی بگم کم گفتم………..

  3. سلام خیلی منمون متشکرم خیلی زحمت میکشید یکی ازروستاهای منطقه ماروانتخاب کردیدودراینستابرای آشنای همه دوستاران کونوردان قراردادی روستای پنجک جاهای خیلی بکردیدنی داره بنام کیشن اناشت ماهکانی کلشک هلی یک وجاهای دیدنی زیاد بنده خودم اهل پنجک هستم امیدوارم بتونیم باکمک شما روستاهای هم جوارپنک ب شماوهمه الاقه مندان طبیعت معرفی کنیم پنجک یعنی بهشت مازندران

    1. درووود بر شما
      امیدوارم تلاشتون به ثمر برسه و شاهد بهره‌مندی همه اهالی از منافع گردشگری پایدار باشیم.
      آرزوی موفقیت دارم براتون

  4. سلام خیلی منمون متشکرم خیلی زحمت میکشید یکی ازروستاهای منطقه ماروانتخاب کردیدودراینستابرای آشنای همه دوستاران کونوردان قراردادی روستای پنجک جاهای خیلی بکردیدنی داره بنام کیشن اناشت ماهکانی کلشک هلی یک وجاهای دیدنی زیاد بنده خودم اهل پنجک هستم امیدوارم بتونیم باکمک شما روستاهای هم جوارپنک ب شماوهمه الاقه مندان طبیعت معرفی کنیم پنجک یعنی بهشت مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا