طبیعت گردی

ستاره‌های افتاده در دره ستارگان قشم!

دره ستارگان که بومی‌های منطقه به آن ستاره افتاده یا استاله‌کفته نیز می‌گویند در روستای «برکه‌خلف» و در جزیره پهناور قشم واقع شده است. دره ستاره‌ها یکی از عجایب هفت‌گانه و دیدنی‌های طبیعت‌گردی بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است.

نمای دره ستاره ها

جن و روح در دره ستارگان قشم

قشمی‌ها از کودکی در طبیعتی متفاوت بزرگ می‌شوند. اشکال عجیب و غریب زمین‌شناسی که در نقاط مختلف جزیره دیده می‌شود، ذهن را آماده هرگونه خیال‌پردازی می‌کند.

ژئوتوریسم دره ستارگان

دنیایی از رمز و راز در دره‌های تنگ و زیبای قشم شکل گرفته است که با داستان‌ها و افسانه‌های مردم جزیره، هویت جدیدی پیدا کرده‌اند.

نوشته های مشابه

غروب دره ستارگان

اوج این خیال‌پردازی و افسانه‌سرایی در دره ستارگان قشم اتفاق می‌افتد جایی که برخی از اهالی جزیره معتقدند با تاریک‌شدن هوا، دره ستاره‌ها محل رفت و آمد ارواح و اجنه می‌شود!

جن در دره ستارگان

دره ستارگان قشم کجاست؟

دره ستارگان در کنار روستای برکه خلف و این روستا در ۱۵ کیلومتری شهر قشم در منتهی‌الیه شمال شرقی آن، در جاده‌ی کناره‌ی جنوبی جزیره قرار گرفته است.

راه دسترسی به روستای برکه خلف از نقاط مختلف جزیره آسفالت است. از برکه خلف تا ابتدای دره ستاره‌ها، جاده‌ی خاکی به طول حدود ۵۰۰ متر با شرایطی مناسب برای ماشین‌های سواری مهیا شده است.

روستای برکه خلف

دره ستارگان در میانه‌های نیمه شرقی جزیره واقع شده است و فاصله آن از اسکله شهید ذاکری در شهر قشم ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه ۳۲ کیلومتر است.

دودکش جن دره ستارگان

وجه تسمیه روستای برکه خلف

نام روستای برکه خلف که مردمانی بسیار خونگرم دارد از دو کلمه برکه و خلف تشکیل شده است. برکه‌ی آب شیرینی در این روستا وجود دارد که گویا مربوط به شخصی به نام خلف بوده است و این نام را بر این روستا ماندگار کرده است.

آب انبار برکه خلف

در سفری که با دوچرخه به دور جزیره قشم داشتم، برکه‌های زیادی در تمام نقاط جزیره دیدم که هنوز سالم بودند و آب در آن‌ها جمع می‌شد. این روش‌های ابداعی مدیریت آب که نیاکان ما استفاده می‌کردند، تحسین برانگیز است.

چاله ستاره افتاده

نحوه به وجود آمدن دره ستارگان قشم

مردم بر این باورند این دره محل برخورد ستاره‌هایی از آسمان بوده و یا به عبارت دیگر ستاره‌هایی از آسمان بر زمین افتاده‌اند و دره ستاره‌ها را شکل داده‌اند. همین موضوع وجه تسمیه دره ستارگان است.

پانورامای دره ستارگان
تصویر پانوراما از درون دره ستاره‌های قشم

اما زمین‌شناسان اعتقاد دارند دره ستارگان قشم و فرم‌های زیبای اطراف آن در اثر باران‌های فصلی و فرسایش خاک به وجود آمده است.

فرسایش دره ستارگان

در نقاط مختلف جزیره، جاذبه‌های زمین‌شناسی دیگری مانند تنگه‌ی تو در تو و زیبای چاهکوه، دره شگفت‌انگیز تندیس‌ها، یکی از طولانی‌ترین غارهای نمکی دنیا با نام غار نمکدان وجود دارد که دیدن آن‌ها را به شدت پیشنهاد می‌کنم.

فرسایش دره ستاره افتاده

وقتی وارد دره می‌شوی تنها اندکی خیال‌پردازی کافی است تا شهری افسانه‌ای با اشکال متفاوت را پیش روی خود ببینی. نمونه متراکمی از کلوت‌های شهداد را در این منطقه و در فضایی کوچکتر می‌توان دید.

فرسایش دره ستارگان

برایم جالب بود که مردان و زنان قشمی و بندری با لباس‌های زیبای محلی‌شان به بازدید دره ستاره‌ها می‌آمدند.

لباس بندری

شب دره ستارگان قشم

اولین باری که برای دیدن دره ستاره‌های قشم راهی برکه خلف شدم، وقتی نشانی دره را از یکی از پیرمردهای روستا پرسیدم تاکید داشت که قبل از تاریک‌شدن هوا از درون دره خارج شوم! باور قدیمی که شب دره ستارگان متعلق به موجودات دیگری است و حضور ما در ممکن است باعث مزاحمت برای آن‌ها شده و خطرناک باشد.

ورودی دره ستارگان

با این وجود با شهرت زیادی که جزیره قشم و به خصوص دره ستارگان پیدا کرد، عکاسان زیادی درون دره کمپ شبانه زدند. آن‌ها از آسمان شب و کهکشان راه شیری عکاسی کردند و در نهایت به سلامت بازگشتند!

فرسایش دره ستاره های قشم

ما پیش از غروب به دره ستاره‌ها رسیدیم و کیفیت پایین برخی عکس‌ها به دلیل نور کم است. در همان برنامه دوچرخه‌سواریِ دور جزیره، تصمیم داشتم شب را درون دره کمپ کنم. اما به توصیه بومی‌ها و برای امنیت بیشتر، تریجح دادم در یکی از روستاهای اطراف اقامت کنم. راستش الان پشیمونم که چرا این فرصت را از دست دادم و بی‌جهت تردید کردم.

غروب در دره ستارگان

بازدید از جزایر اطراف قشم

جزیره قشم در شمال تنگه هرمز واقع شده است. جزایر کوچک دیگری نیز در اطراف آن وجود دارد که با قایق می‌توان به تماشای آن‌ها رفت. جزیره هنگام، جزیره هرمز و جزیره لارک جزایر مستقل اطراف قشم هستند و مجموعه جزایر ناز، چسبیده به قشم و گاهی جدا می‌شوند!

دره استاله کفته

اگر بخواهید جزیره قشم و اطراف آن را خوب بگردید، به بیش از ۱۰روز زمان نیاز خواهید داشت تا لذت کافی ببرید.

فرسایش دره ستاره ها

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا