طبیعت گردی

غار نمکدان قشم دومین غار نمکی طولانی دنیا

هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم قشم اینقدر بزرگ باشه! تقریبا ۲ساعت طول کشید تا از شهر قشم به غار نمک که شنیده بودم طولانی‌ترین غار نمکی‌دنیاست، برسیم. غار نمکدان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از شهر قشم واقع شده است.

ورودی غار نمکی

غار نمکدان قشم کجاست؟

مسیر دسترسی به غار نمکدان قشم بدین صورت است که باید از شهر قشم به سمت غرب جزیره حرکت کنید. با عبور از فرودگاه قشم، به سمت شمال جزیره و روستای طبل راهی شوید. اکنون شما وارد ژئوپارک قشم شده‌اید!

راه نزدیک‌تر به کوه و غار نمک قشم این است که از طبل به سمت جنوب جزیره تغییر مسیر داده و با عبور از کنار بام قشم، خود را به روستای سلخ برسانید.

کریستال غار نمک

بعد از سلخ وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می‌شوید که ساحل جنوبی جزیره را می‌پیماید و ۲۳ کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.

ساحل جنوبی قشم

شب‌مانی در قشم و نزدیکی غار نمکدان

با گسترش ژئوتوریسم قشم و هجوم گردشگران برای تماشای دیدنی‌های جزیره قشم، علاوه بر هتل‌های شهر، مردم جزیره تعداد زیادی اقامتگاه بومگردی در روستاهای آن راه‌اندازی کردند که بیشتر آن‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند.

رگه رگه های رنگی غار

برای شب‌مانی نزدیک غار نمکدان قشم می‌توانید روستای سلخ را انتخاب کنید که اقامتگاه‌های بومگردی بسیار جذابی دارد. باغ آیین‌های زینت سلخ یکی از آن‌هاست که مراسم و نمایش‌های سنتی هم در آن برگزار می‌شود.

مراسم آیینی قشم

جاده خلوت ساحل جنوبی جزیره قشم

در مسیر رسیدن به غار نمکدان قشم، از جاده ساحلی بکر جنوب جزیره عبور می‌کنید که خود جذابیتی جداگانه دارد و باید زمان کافی برای آن در نظر بگیرید وگرنه پشیمان می‌شوید.

جاده غار نمکدان

در مسیر رسیدن به گنبد نمک قشم و غار نمک، دست طبیعت زیباترین نقش‌ها را رقم زده است. گویی در یک جزیره دوردست و خالی از سکنه به دنبال ناشناخته‌ها هستی…

جاذبه زمین شناسی قشم

ماجرای سه مرد برهنه در غار نمکدان قشم

در جستجوهایی که برای پیدا کردن لیست طولانی‌ترین غارهای دنیا داشتم، در چندین مقاله رسمی عبارت عجیب سه برهنه رو می‌دیدم که به اختصار ۳N گفته می‌شود.

غار نمکی

این عبارت آن هم برای غاری در جنوب ایران که مردم سنتی هستند عجیب به نظر می‌آمد. اما با دنبال‌کردن تاریخچه اکتشاف غار، معما حل شد. اولین بار در سال ۲۰۰۶ غار نمکدان، نقشه‌برداری رسمی و حرفه‌ای از غار توسط گروه غارنوردی دانشگاه شیراز و گروهی از جمهوری چک انجام شد.

لایه های رنگی نمک غار

در جریان این اکتشاف، و از آنجایی که بخش‌هایی از غار، آبی است غارنوردان مجبور بودند که از حوضچه‌ای عمیق عبور کنند.

ورودی غار نمک قشم

به دلیلی غلظت بالای نمک در آب غار و بلااستفاده شدن لباس‌های غارنوردی برای ادامه مسیر، سه کوهنورد اهل جمهوری چک مجبور می‌شوند تمام لباس‌های خود را در بیاورند و لخت مادرزاد طولانی‌ترین غار نمکی دنیا در آن زمان را به ثبت برسانند!

غار آبی نمک قشم

غار کانی یا غار نمکدون در دل گنبد نمکی قشم

مردم جزیره پیش از آن از وجود کوه نمک و این غار با خبر بودند اما از جزئیات داخل آن بی‌اطلاع بودند. قشمی‌ها این غار را با نام نمکدون می‌شناسند و اهالی نیمه غربی جزیره به دلیل نزدیکی غار به روستای کانی، به آن کانی هم می‌گویند.

غار نمکدان

مجموعه غارهای نمکی قشم در دل گنبد نمکی قرار گرفته که یکی از مرتفع ترین قسمت های جزیره است. این گنبد نمکی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی ایران است.

گنبد نمکی قشم

آب شور به مانند آینه عمل می کند و همه چیز را انعکاس می دهد…

جاده غار نمکدان قشم

هیچ کجای این غار شبیه جای دیگرش نیست. به هر طرف که نگاه می کنی اشکال و رنگ های جدید می بینی و این همه زیبایی هر انسانی را به شوق می آورد.

غار رنگین نمکدان

غفلت موجب پشیمانی است! هر لحظه باید منتظر باشی تا اشکال و احجام متفاوت را در کنار هم ببینی.

گنبد نمکی قشم

نمونه ای از دیوار و سقف غار نمکدان در محل تلاقی هم دیده می‌شود. سقف نمک اندود غار نمکدان در جای دیگر و رسوبات نمک و هنر نمایی طبیعت!

غار گنبد نمکی قشم

در جایی خواندم که نمک های گنبد نمکی جزء بهترین نمک های خوراکی هستند!

غار نمکی رنگی قشم

افراد عادی و کسانی که بدون وسایل فنی از غار بازدید می کنند تنها امکان پیمایش ۱۰۰متر ابتدایی غار نمکدان را پیدا می کنند اما همین چند متر هم ارزش آمدن دارد.

ورودی غار نمکدان قشم

طولانی‌ترین غار دنیا، رکوردی که از دست رفت!

بسیاری از طبیعت‌گردان ایران هم‌چنان غار نمکدان به طول به طول ۶۸۵۰متر را طولانی ترین غار نمکی دنیا می‌دانند. این موضوع تا مارس ۲۰۱۹ صحت داشت اما در این تاریخ، گزارش اکتشاف غار نمکی جدیدی در سرزمین‌های اشغالی به ثبت رسید که ۱۰کیلومتر درازا دارد.

بلور نمک
بلورهای شیشه ای نمک در کف غار نمکدان

غار مَلهَم کوه سودوم مشرف بر دریای سیاه و در کنار صحرایی قرار گرفته است که یکی از سرزمین‌های تاریخی محسوب می‌شود. بر اساس داستانی که در انجیل نقل شده، همسر حضرت لوت در هنگام فرار از شهر به دلیل نافرمانی از پروردگار، به ستونی از نمک تبدیل شد و اکنون گردشگران زیادی برای بازدید به این بیابان می‌آیند. فیلم‌های زیادی با این موضوع ساخته شده است.

رگه های نمکی غار

هم‌چنین غار نمکی دانشجو به عنوان هفتمین غار نمکی طولانی دنیا در جزیره هرمز و در دل گنبد نمکی آن قرار گرفته است.

ژئوتوریسم جنوب قشم

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا