طبیعت گردی

جنگل ارسباران، خنک‌ترین جای ایران؟

طبق اعلام یونسکو جنگل ارسباران و تفرجگاه گردشگری آینالو خنک‌ترین نقطه ایران است! این عبارتی بود که سال‌ها پیش در یکی از وبلاگ‌های کوهنوردی خوندم. هر چند جنگل‌های ارسباران در یکی از خوش آب و هواترین مناطق آذربایجان شرقی واقع شده و تابستان‌های خنکی هم داره اما راستش خیلی باور نکردم چون نویسنده خودش اهل همون مناطق بود و از طرفی این که چطور پای سازمانی معتبر مثل یونسکو اینجا باز شد، برام جای سوال داشت.

ارسباران خنک
آب و هوای کم نظیر جنگل های ارسباران شما را سرمست می کند

از جنگل ارسباران تا رود ارس

منطقه حفاظت شده ارسباران از مناطق دشتی و تپه ماهورها شروع شده و در ارتفاعات قره داغ و جنگل های ارسباران ادامه پیدا کرده و در سمت دیگر با کم‌شدن ارتفاع به مناطق پست حاشیه رودخانه ارس می‌رسد. البته انصافا این منطقه در فصول گرم، آب و هوای خنکی هم داره و اهالی آن به نسبت کل ایران دمای بسیار پایین‌تری رو تجربه می‌کنند.

نمای جنگل های ارسباران
بعد از جنگل های هیرکانی شمال ایران، جنگل‌های انبوه ارسباران یکی از معدود نقاط جنگلی ایران است.

 من تجربه هوای بسیار خنک رو در ارتفاعات ارسباران در اواخر تیرماه داشتم و همان روز با رسیدن به کنار ارس از شدت گرمای هوا و رطوبت زیاد، خیس عرق شدم! هر چه به سمت ارس نزدیک می‌شوید، پوشش گیاهی از حالت جنگلی به شکل تپه‌ماهور و زمین‌های با پوشش گیاهی پراکنده تغییر شکل می‌دهد و در نزدیکی ارس، هوا حسابی شرجی می‌شود و دیگر نشانی از ارسباران و عنوان خنک‌ترین جای ایران نمی‌بینید.

کلیبرچای
رودخانه کلیبرچای یکی از رودهایی است که از داخل منطقه حفاظت شده ارسباران عبور کرده و به ارس می‌ریزد.

جاده‌ای که از کلیبر به عاشقلو می‌رود از دل جنگل‌های ارسباران عبور می‌کند. قلعه تاریخی بابک یادآور مبارزات دلیرانه ایرانیان در برابر هجوم اعراب، ابتدای همین جاده قرار دارد و در میانه‌های آن به تفرجگاه آینالو می‌رسید. این جاده در نهایت به کنار رود ارس می‌رود.

کمپ آینالو
نمای تفرجگاه یا کمپ آینالو در دل جنگل‌های ارسباران

جاده دیگری که در چند سال اخیر احداث شده از کلیبر شروع می‌شود و به سمت جانانلو و کنار سد خداآفرین می‌رسد. در مسیر رود ارس، پل‌های خداآفرین را که نمای زیبایی روی رودخانه ارس دارند تماشا کنید.

جاده کوهستانی ارسباران
جاده‌های پیچ در پیچ و کوهستانی ارسباران، در عین زیبایی خطرناک هم هستند.

جنگل ارسباران کجاست؟

روی گوش راست گربه نقشه ایران، یک تکه سبزرنگ دیده می‌شود با نام ذخیره‌گاه زیست‌کره «اَرَسباران» که بیشتر با عنوان جنگل‌های ارسباران شناخته می‌شود. ارسباران در استان آذربایجان شرقی و حوالی شهر کَلِیبَر واقع شده است. نزدیک‌ترین راه دسترسی به جنگل سرسبز ارسباران از طریق تبریز و بعد از آن، جاده اهر و کلیبر است.

از جنگل های قره داغ یا منطقه حفاظت شده

منطقه حفاظت شده ارسباران به نام قره داغ هم شناخته می‌شود و روی نقشه گوگل، جنگل‌های ارسباران را به این نام پیدا می‌کنید. کوه‌های قره داغ در مجاورت منطقه قفقاز میزبان طبیعتی زیبا و  یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است. در سال‌های گذشته یکی از پروژه‌های حفاظتی بین‌المللی با مشارکت انجمن یوزپلنگ ایرانی برای حفاظت از بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران در این منطقه اجرا شد.

جنگل ارسباران

خنک ترین جای ایران کجاست؟

البته این عادت تازه‌ای نیست که بیشتر ما فکر می‌کنیم آن‌جایی که زندگی می‌کنیم یا آن‌جایی که از نزدیک دیده‌ایم زیباترین طبیعت ایران و حتی جهان را دارد! خوبه که آدم نسبت به زادگاهش عرق داشته باشه و برای توسعه و پیشرفتش تلاش کنه اما خیلی وقت‌ها ارائه اطلاعات نادرست در مورد یک منطقه و به خصوص زدن برچسب «ترین» به یک شهر یا منطقه بدون اطلاع از شرایط نقاط دیگر، می‌تونه حکم ضدتبلیغ رو داشته باشه و برای کسانی که اهل فن هستند اثر معکوس داشته باشه!

کوه های ارسباران
ترکیب جنگل با دره‌های عمیق در دل کوه های ارسباران شما را شگفت‌زده می‌کند.

برخی از مناطق شمال غربی ایران، مناطق کوهستانی شمال ایران و شهرهای زاگرس‌نشین که ارتفاع آن‌ها از سطح دریا زیاد است، آب و هوای خنک‌تری نسبت به سایر بخش‌های ایران دارند اما تا به حال هیچ سازمان رسمی ملی یا بین‌المللی آماری در این زمینه ارائه نکرده است.

جاده ارسباران

شاید آن چیزی که در مورد جنگل‌های ارسباران به یونسکو نسبت داده می‌شود، عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره باشد که توسط یونسکو به مناطق زیستی با ارزش اطلاق می‌شود.

دژ طبیعی

تنوع زیستی بالای ارسباران با فون و فلور شگفت انگیز

بلندترین نقطه منطقه حفاظت شده ارسباران حدود ۱۲بار مرتفع‌تر از پست‌ترین قسمت آن است؛ بازه ارتفاعی بین ۲۵۶ تا ۲۸۹۶متر! این اختلاف ارتفاع، تنوع زیست بالایی را در این منطقه موجب شده است. وجود بیش از ۱۰۰۰ گونه گیاهی در جنگل‌های ارسباران مهر تأییدی بر این ادعاست.

قاصدک
پوشش گیاهی متنوع و شگفت‌انگیز مسیر نئور به سوباتان

یادمه اولین سفری که به ارسباران داشتم، یکی از همسفران که عاشق طبیعت بود بهم گفت: دارم دیوونه میشم از این همه رنگ و بو و تنوع گل و گیاه! راست می‌گفت این تنوع گیاهی بالا به خصوص در بهار و اوایل تابستان در کمتر نقطه‌ای از ایران دیده میشه.

تنوع زیستی ارسباران
هنگام طبیعت گردی در جنگل های ارسباران، در هر قدم با چند گونه گیاهی جدید روبرو می‌شوید!

یکی از زیستگاه‌های اصلی درخت سرخدار

انواع درختان جنگلی و پوشش گیاهی متنوعی در این منطقه حفاظت شده وجود داره اما درخت سرخدار Sorkhdar یکی از مهم‌ترین گونه هایی است که در ارسباران حفاظت می‌شود. درخت سرخدار به غیر از جنگل‌های ارسباران، در جنگل‌های هیرکانی شمال ایران نیز وجود دارد که متاسفانه در خطر انقراض است.

غروب ارسباران

به دنبال مرال و سیاه خروس قققازی در ارسباران

اگر علاقمند به جستجوی حیات وحش هستید و از این فعالیت در طبیعت لذت می‌برید، ارسباران شما را به چالش می‌کشاند. این منطقه زیستگاه یکی از پرندگان نادر ایران به نام سیاه خروس قفقازی است که باید تلاش زیادی برای پیداکردن آن کنید و البته خیلی هم خوش‌شانس باشید.

دورنمای رود ارس

علاوه بر آن، دو محوطه فنس کشی شده اصلی برای پرورش و نگهداری گوزن قرمز یا مرال Maraal در جنگل‌های ارسباران تعبیه شده که به دلیل تراکم بالای جنگل، پیدا کردن گوزن‌ها در آن کار راحتی نیست. هرچند تعدادی از گوزن‌ها به دلیل عادت به تغذیه دستی تا نزدیک فنس می‌آیند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را ببینید.

گوزن قرمز
مرال که یکی از سه نوع گوزن ایران است در جنگل ارسباران زندگی می‌کند

فون و فلور منطقه حفاظت شده ارسباران

از آن جایی که این طبیعت زیبا و ارزشمند نیاز به حفاظت دارد، از سال ۱۳۵۶ جنگل‌های ارسباران و مناطق اطراف آن تحت حمایت سازمان محیط زیست قرار گرفت.

کل بر روی صخره
این تصویر کل وحشی را در یکی از پیاده‌روی‌های شبانه در منطقه حفاظت شده ارسباران در حالی که ماه کامل بود از کنار رودخانه گرفتم.

محیط‌بانان و گارد حفاظتی سازمان محیط زیست در محیط‌بانی نوجه ده، محیط‌بانی آنزا، محیط‌بانی عباس‌آباد و محیط‌بانی محدوده پروژه مرال برای حفاظت از این منطقه ۸۱هزار هکتاری تلاش شبانه‌روزی دارند.

فنس نگهداری مرال
پاسگاه محیط بانی آینالو، بزرگترین فنس نگهداری مرال در ارسباران که توسط محیط زیست حفاظت می‌شود

هم‌چنین بخشی از ذخیره‌گاه زیست کره ارسباران را مناطق امن تشکیل می‌دهند که حساسیت بالاتری دارند. منطقه امن آنزا، منطقه امن داراغزی، منطقه امن وینَق، منطقه امن پیردره‌سی و منطقه امن کَلَن در ارسباران از توجه بیشتری برای مراقبت برخوردارند.

پاسگاه محیط بانی داراغزی
پاسگاه محیط بانی داراغزی منطقه حفاظت شده ارسباران

از طرفی این تنوع گل و گیاه باعث رونق زنبورداری در ارسباران شده و عسل ارسباران را به یکی از بهترین‌های شمال غرب ایران تبدیل کرده است.

زنبورداری
کندوهای زنبور عسل و زنبورداران آینالو

حاشیه رود ارس در حوالی سد خدا آفرین

نزدیک رود ارس که رسیدیم فهمیدیم ارسباران اینقدرها هم خنک نیست و هندوانه لازم شدیم! فصل تابستان در مناطق مرزی ایران و آذربایجان و حاشیه رودخانه پرآب ارس هیچ شباهتی به ارسباران ندارد. این منطقه در نزدیکی دشت مغان، یکی از گرم‌ترین نقاط شمال غرب ایران واقع شده است.

سد خداآفرین
دریاچه سد خدا آفرین در نزدیکی مصب رودخانه کلیبرچای بسیار کم عمق است.

در جاده مرزی که از جلفا به سمت پارس‌آباد مغان می‌رود، در هر روستا و آبادی قهوه‌خانه و مغازه‌های کوچک بهترین فرصت برای کمی استراحت و گپ و گفت با مردم بومی است که باید آن را غنیمت شمرد.

قهوه خانه روستایی
بعد از گشت و گذار در جنگل‌های ارسباران، چای در قهوه‌خانه آذری حسابی می‌چسبه.

بهترین زمان بازدید از جنگل های ارسباران

اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور بهترین زمان سفر به جنگل‌های ارسباران است. البته این بازه با توجه به وضعیت بارندگی و زمان شروع فصل گرم، در هر سال می‌تواند تا دو هفته جابجا شود.

لاک پشت مهمیزدار ایرانی
لاک پشت مهمیزدار ایرانی

بازدید از ارسباران نیاز به مجوز سازمان محیط زیست دارد؟

برای بازدید از جنگل‌های ارسباران به صورت عادی نیاز به مجوز سازمان محیط زیست ندارید چرا که در جاده‌های معمولی و در روستاها تردد می‌کنید اما برای ورود به مناطق امن منطقه حفاظت شده ارسباران نیاز به دریافت مجوز کتبی از اداره محیط زیست آذربایجان شرقی دارید.

سوسک رنگی
علاوه بر گیاهان رنگارنگ و خوشبو، تنوع حشرات و پرندگان این ذخیره‌گاه زیست‌کرده تماشایی و جالب توجه است.

@All Photos taken by Mohammad Gaeini

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا