طبیعت گردی

غار دیو سفید شیرآباد

در دل جنگل‌های خان‌ببین استان گلستان، یک دیو سنگی درشت‌اندام  شما را به درون غارش می‌بلعد!!! این دیو سفید در مسیر آبشارهای هفت‌گانه شیرآباد واقع شده است.

جنگل‌نوردی

وجه تسمیه غار دیوسفید شیرآباد

افسانه‌هایی در مورد غار دیوسفید وجود دارد که در حد شنیده‌ها و خوانده‌ها، تنها به آن‌ها اشاره می‌کنم. این که در خوان هفتم شاهنامه فردوسی و در داستان جنگ رستم با دیو سفید، به غاری به همین نام اشاره شده است! اینجا بود که یک بار دیگر به یاد خاطره دکتر منوچهر ستوده و نظرش در مورد وجه تسمیه‌ها افتادم.

غارنوردان شیرآباد

اما من فکر می‌کنم دلیل اصلی این نام‌گذاری، سنگ ورودی غار باشد. بر روی این سنگ سفید، یک صورت بزرگ و کامل را می‌توان تجسم کرد که با دو چشم خود به شما خیره شده است. این دیو که بر روی سنگ سفید ورودی نقش بسته، هزاران سال است که حکم نگهبان غار را دارد.

نوشته های مشابه

نقش دیو بر روی سنگ

غار دیوسفید شیرآباد کجاست؟

برای رسیدن به آبشار شیرآباد و غار دیوسفید، باید خود را به شهر خان‌بِبین برسانید. خان‌ببین در استان گلستان و در مسیر گرگان به آزادشهر واقع شده است.

ورودی غار دیوسفید

برنامه پیشنهادی من این است که پس از بازدید از آبشار کبودوال و عبور از علی‌آباد کتول، راهی خان‌ببین شوید. با رسیدن به خان‌ببین، تابلوهای متعدد شما را به سمت مجموعه آبشارهای شیرآباد راهنمایی می‌کنند.

توصیف غار شیرآباد گلستان

راستش اولین بار این غار رو به صورت اتفاقی و در مسیر پیمایش هفت آبشار شیرآباد دیدیم و حتی با تردید واردش شدیم! ما بی‌خبر از دنیای درون این سنگ‌های عظیم بودیم و سرخوش از دیدن آبشار دوم یا آبشار عروس، انتظار سومین آبشار را می‌کشیدیم که دهانه عظیم غار ما را به سمت خودش کشوند!

آبشار دوم شیرآباد

قطر دهانه غار دیوسفید به حدود ۱۵ متر می‌رسد. غار آبی است و چشمه‌های متعددی از درون آن می‌جوشد. خوشبختانه صندل همراه دارم و از سرمای آب غرق لذت می‌شوم. حجم آب در ابتدا زیاد نیست اما رفته رفته به زیر زانو می‌رسد.

آبشار دیو سفید

فرم‌های شکل‌گرفته درون غار دیوسپید زیباست و نمونه‌هایی از استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها را می‌توان دید. صدای جریان آب و تاریکی مطلق فضای غار، فضایی رمزآلود را ایجاد کرده است.

چکیده و چکنده غار

سمندر گرگانی در غار دیو سفید

شنیده بودم که گونه‌ای سمندر درون غار دیوسفید خان‌ببین زندگی می‌کند که بسیار سریع و چابک است. راهنمای محلی ما با اشتیاق از خاص و نادربودن این سمندر می‌گوید که مانند آن در هیچ کجای دیگر دنیا نیست!

سمندر آبزی گرگانی

در بازگشت از سفر متوجه می‌شوم صحبتش درست بوده و این گونه با نام سمندر غارزی گرگان اندمیک ایران است و تنها زیستگاه آن غار دیوسفید شیرآباد است. البته ممکن است در مواقع بارندگی و سیلابی، از غار بیرون افتاده و در رودخانه شیرآباد هم دیده شود.

مسیر غار شیرآباد

خوش‌شانس هستیم و موفق می‌شویم یکی از بزرگ‌ترین سمندرهای غار را ببینیم و البته من خوش‌شانس‌تر هستم که موفق به عکاسی از سمندر گرگانی در این تاریکی می‌شوم.

مجسمه انسان سنگی

دیوِ درازی که انتهایش ناپیداست!

بومی‌ها بر این باورند که غار دیوسفید بسیار طولانی است. بر باور آن‌ها غار شیرآباد دو دهانه دارد به این معنی که سوی دیگر آن در کیلومترها دورتر قرار دارد و در صورت پیمایش تا انتها، از جایی بسیار دورتر از خان‌ببین سر در می‌آوریم!

ورودی غار دیوسفید

حدود دویست متر که درون غار پیش‌روی می‌کنیم حجم آب زیاد می‌شود و آب تا روی شانه‌های ما بالا می‌آید. راهنمای اهل خان‌ببین ما می‌گوید ارتفاع آب در ادامه به بیش از ۲متر می‌رسد! با این اوصاف برای ادامه‌ی مسیر نیاز به تجهیزات غواصی است که این کار از توان ما خارج بود.

تور غار شیرآباد

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۴ دیدگاه ها

  1. با سلام
    از دیدن سایت جدید و خواندن دوباره مطالبتون بسیار مشعوف شدم.
    هر چند که این پست بیشتر عکسهایش باز نمیشود.
    منتظر پستهای جدید هستیم.
    و یک سوال: سایت شما خبر نامه دارد تا از انتشار مطالب جدید آگاه شویم؟
    پاینده باشید

    1. درووود بر دکتر دواساز عزیز
      چقدر خوشحال شدم پیامتون رو دیدم به یاد روزهای قشنگ گذشته
      مطالب در حال بازنویسی هستند و مشکل باز نشدن عکس‌ها هم به همین دلیل هست که به مرور برطرف میشه
      به روز چشم خبرنامه هم راه اندازی شد خدمتتون اطلاع میدم
      منتظر حضور دوباره‌تون هست:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا