طبیعت گردی

دریاچه هامون صابری (دریای سیستان)

باورش سخته اما زمانی هامون، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران بوده و مردم برای جابجایی در این منطقه از قایق استفاده می‌کرده‌اند!

قایق به گل نشسته

سیستان و بلوچستان، سرزمینی در میان دو دریا

چوپان کهنسال سیستانی می‌گفت: «قدیما هامون، آن‌قدر بزرگ و پرآب بود که بهش دریا میگفتیم.» یاد روایت دیگری از سوی دیگر این سرزمین میافتم… در شمال غرب ایران هم مردم به دریاچه ارومیه می‌گفتند «دریا»!

چوپان سیستانی

دریاچه هامون صابری معروف به «دریای سیستان» در شرق ایران و در شمال استان سیستان و بلوچستان، در نزدیکی زابل واقع شده است. با وجود این که این استان در بین دو دریای بزرگ (هامون در شمال و عمان در جنوب) قرار گرفته اما یکی از کم‌آب‌ترین استان‌های ایران است.

نوشته های مشابه

دریای سیستان

شکل‌گیری چهار دریاچه جدید در شمال سیستان

در طول قرن گذشته، خشکسالی‌های گسترده و ترسیم مرزهای جدید باعث نرسیدن آب به مرزهای ایران شد تا این که به مرور موجب خشکی قسمت‌های وسیعی از هامون شده است.

در جستجوی هامون

دریای سیستان اکنون به چهار دریاچه جدا از هم تقسیم شده است: هامون صابری یا سیستان، هامون پوزک ایران، هامون هیرمند و هامون پوزک افغانستان که بخش کوچکی از آن نیز در ایران واقع شده است.

هامون هیرمند صابری

دریاچه هامون کجاست؟

یکی از مسیرهای دسترسی به دریاچه هامون صابری از طریق جاده زابل به نهبندان است. در این جاده با رسیدن به سه راهی میل نادر که یک پاسگاه نیروی انتظامی در کنار آن وجود دارد، باید به سمت چاه خرما تغییر مسیر دهید. (سمت دیگر جاده نهبندان به سوی شهداد می‌رود؛ همان جاده‌ی معروفی که از دل کویر لوت و شهر خیالی کلوت‌ها عبور می‌کند.)

میل نادر

حجم آب دریاچه در این نقطه کاملا متغیر است. به همین دلیل بسته به فصل و وضعیت آب دریاچه، مسافت کمتر یا بیشتری از این جاده را باید رفت تا به آب رسید. از جاده اصلی حدود ۲کیلومتر راه خاکی نامناسب در پیش دارید.

جاده دریاچه هامون

منبع تامین آب دریاچه هامون و وضعیت فعلی آن

تالاب هامون یکی از سایت‌های عضو کنوانسیون رامسر است که منبع اصلی تامین آب آن، رود هیرمند افغانستان و رودهای کوچک فصلی هستند. در تصویر زیر نمونه‌ای از آبراهه‌هایی که به آن می‌ریزد، دیده می‌شود.

مصب هیرمند

دیدار از دریاچه هامون یکی از آرزوهای من بود. دریاچه‌ای که تصور می‌کردم زمانی که به آن برسم دیگر خیلی دیر شده باشد و به جای دریاچه، با کویری خشکیده و بی‌آب مواجه شوم. بالاخره سفر به یادماندنی ما به استان سیستان و بلوچستان، این آرزوی من رو محقق کرد.

تالاب هامون

در طول مسیر رسیدن به دریاچه، پی‌در‌پی موقعیت خودمون رو روی جی‌پی‌اس چک می‌کردم و می‌دیدم که طبق نقشه موجود، باید درون آب باشیم اما هنوز در خشکی سوار بر ماشین به پیش می‌رفتیم!

کاروانسرای فرنگی
کاروانسرای فرنگی در غرب دریاچه هامون

از طرفی با توجه به شنیده‌ها و اخبار متفاوتی که از وضعیت خشکسالی دریاچه رسیده بود چندان امیدی به دیدن آب نداشتم اما خوشبختانه بالاخره رسیدیم. هیچ حس قابل انتقالی برای نوشتن وجود ندارد. سکوت و تنهایی هامون را فقط زمانی می توانی درک کنی که در آغوشش قرار بگیری…

پوشش گیاهی دریاچه هامون

وقتی در کنار هامون صابری می ایستی با دشتی وسیع و پست روبرو هستی که تا دوردست ها ادامه دارد…

منظره دریاچه هامون

بقایای آثار تاریخی حاشیه دریای زابل

تنها تکه‌ای از دیوار به جامانده ساختمان گمرک بلژیکی‌ها در جنوب غربی دریاچه هامون صابری و در میانه‌ی راه میل نادر به چاه خرما دیده می‌شود. زمانی هامون تا به اینجا آب داشته و قایق‌ها در تردد بوده‌اند.

گمرک بلژیکی‌ها

کمی جلوتر بقایای بازارچه و کاروانسرا به چشم می‌خورند. این دیوارها و بناهای نیمه‌کاره نشان از اهمیت منطقه و رونق اقتصادی در گذشته‌های نه‌چندان دور دارد.

بازارچه هامون صابری

و نمایی دیگر از خشت و آجر خاموش در کنار دریاچه‌ای بی‌رمق به نام هامون…

بازارچه دریاچه سیستان

پرواز پرندگان بر روی دریاچه

مشاهده دو دسته پلیکان و یک دسته فلامینگوی در حال پرواز بر روی دریاچه، بسیار عجیب و در عین حال امیدوارکننده بود و گروه ما را حسابی سر ذوق آورد.

دریای بزرگ سیستان

اگرچه تصور پرندگان فراوانِ در حال پرواز و مردمانی که زمانی سوار بر توتن (قایق سیستانی) به دنبال روزی خود از هامون دست و دلباز بوده‌اند، دنیای از حسرت و افسوس به دنبال دارد.

جنگ مارها
نزاع مارها که نتیجه‌ای تلخ برای هر دو به جا گذاشته

شب قبل و در طول مسیر، صحبت‌های زیادی در مورد علل خشک شدن دریاچه هامون و وضعیت فعلی آن به میان آمد که از آن جمله می‌توان به احداث «سد کجکی» و «سد کمان‌خان» بر روی هیرمند در افغانستان، عدم وجود اراده جدی برای حفظ هامون از سوی متولیان امر و کم‌شدن بارندگی اشاره کرد.

سد کجکی و هامون
سد کجکی در سمت راست و دریاچه هامون در سمت چپ هر عکس دیده می‌شود

اما طبق نظر کارشناسان محیط زیست، عدم پایبندی افغانستان به توافق سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان درباره سهم آب ایران، مهم‌ترین عامل وضعیت کنونی دریاچه هامون است.

خشکی دریاچه هامون

* سپاس ویژه از محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش هامون به خصوص آقای صیادی عزیز که در این بازدید راهنمای ما بودند.

محمد گائینی

اینجا تلاش می‌کنم بخشی از مشاهدات خودم رو با شما درمیون بذارم. معتقدم که هر آن‌چه ثبت بشه و با دیگران به اشتراک گذاشته بشه، ماندگار میشه و «ایران را بگردیم...» بهانه‌ایست برای این که تنبلی رو کنار بذارم و بیشتر بخونم و بیشتر بنویسم.

‫۳ دیدگاه ها

  1. مرسی از این عکسهای قشنگ شما چرا در زمان شاه بر ضد افغانستان عمل سیاسی نکردند گذاشتند این در یاچه به خوشگی برودعجیبه شاه خیلی نمایش میکرد ولی ولی عمل کرد دفاع محیط زیست یک برنامهٔ کار جدا است (زرتشتیان می گویند اعتقاد دارد دریاچهٔ هامون لیس آنجا نطفهٔ های سوشینت ها زیر دریاچه خاک شده اند که در روز رستاخیز به دونیا بر خواهند گشت ظهور خواهند کرد و آنجا یک منطقهٔ مقدس حساب می شود مثل کوه دماوند ) firouz

  2. مرسی از این عکسهای قشنگ شما چرا در زمان شاه بر ضد افغانستان عمل نکردند گذاشتند این در یاچه به خوشگی برودعجیبه شاه خیلی نمایش میکرد ولی ولی عمل کرد دفاع محیط زیست یک برنامهٔ کار جدا است (زرتشتیان می گویند اعتقاد دارد دریاچهٔ هامون لیس آنجا نطفهٔ های سوشینت ها زیر دریاچه خاک شده اند که در روز رستاخیز به دونیا بر خواهند گشت ظهور خواهند کرد و آنجا یک منطقهٔ مقدس حساب می شود مثل کوه دماوند ) firouz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا